Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
A 3-as metró a felújított szerelvényei a BKV Kőér utcai járműtelepén, ahol sajtótájékoztatót tartott a kocsik műszaki állapotáról Héri József, a BKV Metró Üzemigazgatóságának vezetője 2020. január 22-én.
Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

Végre sínen a 3-as metró pere, az oroszoknál az iratok

A BKV összesen 14 milliárd forintot követel az orosz Metrowagonmash-tól.

Elmozdult a holtpontról a 3-as metróvonalon közlekedő szerelvények orosz gyártója, felújítója elleni per, amit még 2019 februárjában indított a BKV – írja a Népszava. A lap emlékeztet, hogy a fővárosi közlekedési cég a szovjet gyártmányú metrókocsik korszerűsítéssel egybekötött felújítására 219,2 millió euróért – akkori áron mintegy 69 milliárd forintért – vállalkozó Metrowagonmash-t (MWM) perelte be, ám az eljárás eddig érdemben nem kezdődött el, miután az orosz fél mostanáig a periratokat sem vette át.

Az idén azonban megtört a jég: az MWM végre átvette a periratokat, így megindult a per. Tárgyalás azonban még nincs kitűzve – közölte most a BKV. A lap szerint

a közlekedési vállalat összesen 14 milliárd forintot követel az orosz cégtől, amely eddig semmit nem volt hajlandó elismerni.

A BKV Népszavának küldött válaszából az is kiderült, „a hármas metró esetén az Oroszországgal szembeni uniós szankciók keretében hozott korlátozó intézkedésekről szóló uniós rendelet előírásai okoztak kérdéseket”. Viszont jóváhagyták a héten a 11. szankciós csomagot, amiben Magyarország engedményeket kapott.

Minderre azért volt szükség, mert a metrókocsik egyes berendezései, alkatrészei, szoftverei orosz eredetűek, amik szankciós rendelet hatálya alá esnek. Most viszont a Metrovagonmash továbbra is exportálhat nagy értékű eszközöket Magyarországra.

A BKV a szállítói szerződés egyik kikötése szerint a kötbérek közül csak az egyiket – hibás teljesítés vagy késedelem – kérheti, de ezenfelül járműállási kárátalány is jár. Késedelmi kötbér címén a szerződéses összeg maximum 10 százalékát kell megfizetnie az orosz cégnek, míg a kárátalány összege napi 23 ezer euró járművenként, ha a szerelvény javítása két napnál tovább tart. Alig két évvel a szerződés aláírása után már akadt olyan tétel, amelynek szállításával két évet késett az MWM. Az orosz fél azonban a tárgyalásokon hivatalosan semmit nem ismert el.

Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×