Napi 300 ezer, részben a fizetős M0-s miatt Budapestre behajtó autós miatt tiltakozik a kormánynál Karácsony Gergely főpolgármester, aki az InfoRádióban azt állította, Budapest közlekedési problémái valójában nem Budapesten jönnek létre.
"Ezt nem én állítom, hanem a kormány által hivatalosan, még a parlamenti választások előtt elfogadott elővárosi fejlesztési stratégia állapítja meg. Budapesten minden második megtett kilométer az agglomerációból érkező autóé. Az agglomeráció össze van nőve a fővárossal, ami persze lehetőség is, de olyan feladatokat generál, amelyeket közösen kell megoldanunk" – mondta a városvezető.
Kiemelte, Budapesten belül viszonylag jó a közösségi közlekedés színvonala, de az agglomeráció és a város között már "vannak problémák", az elkerülő sugárutak nem mindig elérhetők, az M0-s autóút nincs befejezve, mégis fizetős, így nem elég vonzó.
"Van egy paradox helyzet, hogy a kormány nem támogatja a dugódíj bevezetését, egyébként a fővárosi önkormányzatban is vannak viták, hogy ez helyes-e, de ma jogszabály tiltja, hogy a város adót szedjen attól, aki a városon keresztül szeretne autózni, viszont fizetős az M0-s jelentős része. Tehát fizetni kell azért, hogy valaki elkerülje a várost, miközben nyilván fordítva kéne lennie" – világított rá.
Szerinte minden jogszabályi lehetőség megvan arra, hogy az autópálya-bevezetőkkel együtt a körgyűrűt is ingyenessé tegyék, a kormány már felhatalmazta Rogán Antal tárcáját, hogy döntsön a fizetős sztrádaszakaszokról.
"Azt gondolom, ez az államnak egy minimális bevételkiesés, viszont nagyon nagy ösztönzés arra, hogy az autósok ne menjenek keresztül a városon" – mondta a főpolgármester.
Beszélt Karácsony Gergely a közlekedésszervezés egészéről is.
"Ne ugyanazt az autóforgalmat tologassuk ide-oda, hanem próbáljunk olyan stratégiát kidolgozni, amelyben kisebb az autóforgalom. Természetesen autóforgalom minden városban van, és jól is van ez így, de azt fontos látni, hogy a Tarlós István főpolgármester alatt készült mobilitási terv is nagyjából felére csökkentette volna az autóforgalmat. Ma 40 százalék ezt akarná 20 százalékkal csökkenteni, és 50 százalék közösségi közlekedéssel kiszolgálni a városi közlekedést. Tehát itt engedni, ott visszafogni a forgalmat nyilván egy helyes eszköz, de az
alapvető stratégiai cél, hogy kevesebb embernek kelljen autózni.
Ezenkívül nyilván az elkerülő utak kapacitását kell bővíteni; a Hungária körút még bővíthető, de az M0-s jelentené az igazi megoldást, annak az ingyenessé tétele és körbevezetése."