eur:
395.03
usd:
367.7
bux:
71430.98
2024. július 2. kedd Ottó
Nyitókép: Pixabay

Gyarmathy Éva: a sajátos nevelési igényű tanulókhoz kellene igazítani az oktatási rendszert

Egy év alatt kiugróan, több mint hatezerrel nőtt a sajátos nevelési igényű tanulók száma. Gyarmathy Éva klinikai és nevelés-lélektani szakpszichológus szerint emögött a digitális oktatás és a kötelező beiskolázás állhat.

Sajátos nevelési igényűnek számítanak a mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékossággal, tanulási, figyelem- és magatartás-szabályozás zavarral küzdő, illetve az autista gyerekek. A KSH előzetes összesítése szerint az idei tanévben több mint 100 ezer ilyen gyermek tanult köznevelési és szakképző intézményekben. Ez azt jelenti, hogy az SNI-s gyerekek száma egy tanév alatt több mint hatezerrel nőtt.

Gyarmathy Éva klinikai és nevelés-lélektani szakpszichológus érdeklődésünkre azt mondta: ez kiugró szám, hiszen eddig évi 2-3 ezerrel emelkedett az ilyen fiatalok száma. Szerinte az idei adat mögött a járvány és az általa okozott káosz miatt bevezetett távoktatás, jellemzően digitális tanrend és a hatéves kortól kötelező beiskolázás állhat. Előbbit illetően azt mondta, nincs megfelelően kitalálva, utóbbival kapcsolatban pedig úgy érzi, egyébként is növelte volna SNI-sek arányát, miután már nem az óvodapedagógus dönt, hanem a szülőknek kell kérniük, hogy hatévesen még ne kelljen iskolába mennie a gyereknek.

A szakértő kiemelte azt is:

a mai gyerekek idegrendszeri érése a sok információ és a gyakrabban használt vegyi anyagok miatt megkésett.

Ha a kicsiket így ültetik az iskolapadba, az különböző zavarokat okozhat. Gyarmathy Éva szerint az ilyen gyerekek fejlesztésére a jelenlegi oktatási rendszer alkalmatlan. Ugyanis abba a rendszerbe próbálják visszatenni a problémákkal küzdő gyerekeket, mely kivetette őket ezek miatt a problémák miatt – magyarázta.

A szakpszichológus szerint az SNI-s gyerekeket nem elég csak integrált osztályokba járatni, fontos lenne, hogy a saját tempójukban haladhassanak a tananyaggal. Ehhez megfelelő számú fejlesztőpedagógusra is szükség lenne – hangsúlyozta. Köztük gyógypedagógiai asszisztensekre azon gyerekek mellett, akik súlyosabb problémákkal küzdenek. Megjegyezte, miután az SNI-sek csak a jéghegy csúcsa,

minden osztályban elkelne minimum egy pedagógiai asszisztens.

Gyarmati Éva hozzátette: sok olyan gyerek van, akit nem diagnosztizálnak, vagy a problémája enyhébb, ráadásul folyamatosan nő a sajátos nevelési igényű tanulók száma, így az oktatási rendszer ehhez igazítása nem várhat.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Folytatódik a cseh-szlovák testvércsata: Prága inkább fokozza Ukrajna támogatását

Folytatódik a cseh-szlovák testvércsata: Prága inkább fokozza Ukrajna támogatását

A cseh miniszterelnök szerint a cseh-szlovák kormányközi tárgyalások felújítása továbbra sincs napirenden. A legfelsőbb cseh vezetők a prágai várban vitatták meg az országot érintő legfontosabb külpolitikai kérdéseket, és úgy nyilatkoztak, hogy Csehország folytatja Ukrajna támogatását minden területen, beleértve a fegyverszállításokat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.02. kedd, 18:00
Yann Caspar
a Matthias Corvinus Collegium Európai Tanulmányok Műhelyének kutatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. július 2. 11:39
×
×
×
×