Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Az első négy Leopard 2A4HU típusú harckocsi egyike az ünnepélyes átadás keretében tartott bemutatón a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár laktanyájában 2020. július 24-én. Szeptembertől év végéig havonta két Leopard érkezik Tatára a Krauss-Maffei Wegmann (KMW) harcjárműgyártótól, így 12 ilyen járművel rendelkezik majd a honvédség. Az új páncélosok a 40 éve rendszerben lévő orosz T-72-eseket váltják le.
Nyitókép: MTI/Krizsán Csaba

Katonai szakértő: mindenképp reagálni kellett Oroszország agresszív lépésére

A magyar haderő fejlesztésének legfontosabb célja, hogy a magyar kormány teljesítse a NATO elvárásait és emellett a térség geopolitikai folyamatai, különösen az oroszok ukrajnai beavatkozása nyomán védelmet biztosítson a magyar államnak és a NATO-tagok számára – vélekedett a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Stratégiai Védelmi Kutatóközpont munkatársa.

Egyetlen ország sem engedheti meg magának, amely modern megközelítésben fejleszti a saját fegyveres erőit és gondolkodik a saját védelméről, hogy hosszú távon kiszolgáltatott, függő helyzetben legyen más szereplőktől – szögezte le Csiki Varga Tamás az InfoRádiónak nyilatkozva. Vagyis a magyar haderőfejlesztés valójában azt kívánja megerősíteni, hogy ha külföldről szerzünk be haditechnikai eszközöket, akkor itthon legyen kapacitás annak fenntartására és működetetésére, és meglegyen a javításokhoz szükséges logisztikai háttér is.

A haderő működéséhez, a haditechnikai eszközök fejlesztéséhez kapcsolódó egyik leglátványosabb terület a harcjárműfejlesztés, amelynek helyszínei mintegy hálózatba szervezhetők. A szegmens egyik erős pillérét fogja képezni Zalaegerszeg, ahol a Lynx páncélozott harcjárműveket fogják gyártani, majd vélhetően továbbfejleszteni is. Kapcsolódni fog hozzá Győrben a Rába Zrt., illetve Kaposváron a BM Heros társaság is. A felsoroltak kifejezetten a katonai járműfejlesztésre, -gyártásra, annak is a páncélozott elemeire fókuszálnak – magyarázta a szakértő, hozzátéve: öt hasonló terület adott, ami a légi járművekre vagy a légvédelmi képességekre, adott esetben lőszerek, lő- és kézifegyverek előállítására vagy a hírközlésre, a kibervédelemre, a telekommunikációra összpontosít.

A magyar haderőfejlesztést, tehát a nemzeti önerő megteremtését termesztetésen a NATO-n belüli elvárások is hajtják

– értett egyet Csiki Varga Tamás –, annak ellenére, hogy az észak-atlanti társulás alapvetően kollektív védelemre hivatott, tehát amennyiben támadás ér egy tagállamot, a többiek igyekeznek megsegíteni. Erre azonban senki nem képes, ha a saját hadere nem fejlett. Tehát a magyar célok illeszkednek a NATO elvárásaihoz, miközben a saját biztonságunkat is szolgálja.

Ugyanakkor, amikor döntés született arról, hogy nem lehet már tovább halogatni ezt a területet, az szélesebb értelemben geopolitikai stratégiai folyamatoknak volt a hatása.

Nemcsak Magyarország, hanem a szövetségesei biztonságpercepcióját is döntően meghatározták Oroszország 2014-es krími és kelet-ukrajnai agresszív lépései,

a Krím elcsatolása, valamint az a tanulság, hogy Oroszország kész és képes is katonai erőt alkalmazni akár Európa, akár a NATO-tagállamok szomszédságában. Erre a szakértő szerint mindenképp reagálni kellett a védelmi és elrettentő képességek megerősítésével.

A haderőmodernizáció első köre Magyarország esetében a készen vett termékeket jelenti: 2020-ban például már folyamatosan érkeztek helikopterek, valamint a Lepoard 2-es harckocsik A4-es verziói is itt vannak már és rajtuk a kiképzés is elkezdődött – így készülnek az újonnan gyártott Leopardok két év múlva várható érkezésére. Csiki Varga Tamás azt is megjegyezte, amennyiben a hazai hadipari gyártás már kielégíti a magyar igényeket, akkor lehet szó az esetleges világpiaci exportról.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×