Infostart.hu
eur:
382.73
usd:
325.72
bux:
109213.64
2025. december 11. csütörtök Árpád
Vásárlók az Allee bevásárlóközpontban 2020. május 18-án. Budapesten hatályát vesztette a kijárási korlátozás, de életben maradnak egyes védelmi óvintézkedések. Kötelező maszkkal, sállal vagy kendővel eltakarni az arcot az üzletekben is, a 65. életévüket betöltöttek továbbra is csak 9 és 12 óra között vásárolhatnak.
Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Maszkviselésben hozzuk az európai átlagot, de távolságtartásban…

A magyar boltokban az európai átlagnál jobban ügyelnek a maszkviselésre, ugyanakkor majdnem az üzletek felében a vevők és az eladók sem tartják be a kötelező távolságot – derült ki a próbavásárlásokkal foglalkozó MSPA Europe/Africa 15 országot érintő friss felméréséből.

Az európai szintű kutatás keretén belül októberben és novemberben több mint 5800 üzletet, köztük 103 magyar helyszínt mértek fel összesen 15 országban az MSPA (Mystery Shopping Professionals Association) tagvállalatok szakemberei. A legkülönfélébb iparágakban működő (pl. szupermarketek, benzinkutak, drogériák) üzletekbe betérő próbavásárlók az országokban aktuálisan hatályban lévő korlátozásokat szem előtt tartva figyelték a kézfertőtlenítők számát, a figyelmeztető jelzéseket, a védőfelszereléseket és maszkokat, valamint a távolságtartás gyakorlati megvalósulását. A kutatásban résztvevőknek ezek után nyilatkozniuk kellett arról, hogy az adott üzletben mennyire érezték magukat biztonságban, és milyen valószínűséggel térnének oda vissza a tapasztalt kiszolgálás alapján.

Minden tizedik üzletben alapvető hiányosságokat találtak

A felmérés eredményét illetően kettős eredmény született: habár a maszkviselést a legtöbb országban egyre szigorúbban veszik, és összességében jól teljesítettek benne a vevők és az eladók is, ez a távolságtartásról már egyáltalán nem mondható el. Fontos eredmény az is, hogy a próbavásárlók az üzletek 10 százalékában nem érezték biztonságban magukat a vásárlási folyamat során, azaz

10-ből 1 üzletben találtak olyan alapvető hiányosságot, amivel már veszélyeztetve érezték egészségüket.

„A járványügyi intézkedések csak akkor működhetnek megfelelően, ha az üzletek is kiemelt figyelnek szentelnek betartatásukra. Ez nemcsak törvényi kötelesség, hanem üzleti érdek is, hiszen mindent meg kell tenni azért, hogy a vásárlók biztonságban érezzék magukat” – mondta Mózes István, az ügyfélkiszolgálás magyar piacán közel húsz éve működő ClientFirst Consulting ügyvezetője, a kutatást végző szervezet igazgatója.

A maszkviseléssel nincs gond

A magyar eredményeket tekintve a kézfertőtlenítők kihelyezését 10 százalékban tartották problémának, vagyis a felmérésben szereplő minden tizedik üzletnél hiányzott. A dolgozói védelem 12 százalékos mutatója is fejlesztendő, de ebben például jobban teljesítünk az európai átlagnál (14 százalék). A maszkviselésben kifejezetten jól szerepeltünk, hiszen szemben az európai 25 százalékkal, ahol minden negyedik üzletben találtak hiányosságokat, nálunk ez csak a boltok 14 százalékára mondható el.

A távolságtartást tekintve azonban korántsem ilyen kedvező a helyzet:

amíg az összes felmért országot tekintve csak az üzletek 22 százalékában probléma, hogy a személyzet nem tartja a távolságot, addig Magyarországon ez a mutató 43 százalékra tehető. Az adat tehát azt mutatja, hogy az üzletek majdnem felében megfigyelhető szabálytalanság ezen a téren, ami szoros összefüggésben van azzal is, hogy a vásárlók között szinte ugyanilyen, 44 százalékos eredmény jött ki.

„Ha a dolgozók rossz példát mutatnak, és ők sem veszik komolyan a másfél méteres korlátozást, akkor ezt az ügyfelekkel sem tudják betartatni, és ez komoly veszélyekkel jár. Aki erre nem figyel, az nemcsak a hatósági büntetést kockáztatja, hanem azt is, hogy elveszíti vásárlói bizalmát és ezzel a hosszú távú fennmaradási esélyeit csökkenti” – mondta Mózes István. Hozzátette: „Ha a másik oldalról nézzük,

a szabályok betartása ugyan kötelesség, de egyben lehetőség is.

Hiszen aki ebben jól teljesít, az megtartja ügyfeleit, és megerősödve fog kijönni a válságból”.

A kutatás végző MSPA Europe/Africa ajánlásaiban kifejezte, hogy az üzletek előtt a legfőbb feladat most a dolgozók munkakörülményeinek biztosítása, a kollégák megfelelő oktatása, valamint a helyszínek rendszeres fertőtlenítése és a biztonsági protokollok betartása.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk

Ukrán elnök: karácsonyig kaptunk időt Washingtontól

Az ukrajnai háború befejezéséről szóló megállapodás kidolgozására nem volt konkrét, ultimátumjellegű határidő, de az Egyesült Államok szeretné még karácsony előtt teljes mértékben tisztázni a megállapodás állását - közölte Volodimir Zelenszkij ukrán elnök csütörtökön Kijevben újságírókkal.
VIDEÓ
Rekordmagasan a Dow Jones, komoly pofont kapott az Oracle

Rekordmagasan a Dow Jones, komoly pofont kapott az Oracle

Eleinte bizonytalan hangulat uralkodott ma Európa tőzsdéin, két ellentétes erő hatott és hat ma a piacokra: egyrészt tegnap az amerikai jegybank kamatot vágott és további kamatcsökkentéseket jelzett előre, ami javította a befektetői hangulatot, de ezt követően rontotta a képet, hogy az Oracle a vártnál gyengébb negyedéves számokat tett közzé, ami miatt újra előkerültek a mesterséges intelligencia buborék kipukkanásával kapcsolatos félelmek. A nap végére azonban már felfelé vették az irányt a tőzsdék, ez alól nem kivétel a hazai piac sem: a BUX nagyot emelkedett elsősorban a ralizó OTP-nek köszönhetően, miután több magas célár is jött a bankpapírra. Az amerikai tőzsdéken vegyes a hangulat: a techpapírokat az Oracle vártnál gyengébb számai miatt megint ütik, a Dow viszont még bőven pluszban van.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×