Infostart.hu
eur:
387.11
usd:
330.51
bux:
109652.37
2025. december 19. péntek Viola
Nyitókép: BKK

Épp 120 éve jár villamos a pesti Duna-parton

A villamosvasút tervét már 1884-ben elkészítette a berlini Siemens és Halske cég, de az ünnepélyes átadásra csak 1900. október 20-án kerülhetett sor.

A Pesti Közúti Vaspálya Társaság és a Budai Közúti Vaspálya Társaság 1878-ban egyesült, és immáron Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) néven kezdte meg a lóvasutak átalakítását villamosvonalakká, hiszen már a lovak abrakja többe került az elektromos áramnál. Az utolsó lóvasutat, a margitszigeti kivételével 1898-ban villamosították.

1888-ban Balázs Mór a Lindheim és Társa, valamint a Siemens és Halske cégekkel megalakította a Budapesti Városi Vasutat, és 1889. július 30-án helyezte üzembe Budapest első normál nyomtávú (1435 mm) vonalát az Egyetem tér–Stáczió utca–Köztemető út útvonalon. Még ebben az évben átadták a forgalomnak a Podmaniczky utcai vonalat is, majd 1890. március elejéig a nagykörúti villamosvonal Kerepesi (Rákóczi) útig, augusztusra a nagykörúti villamos Üllői útig vezető szakaszát is átadták. A következő évben a társaság új néven Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) Rt.-ként folytatta tevékenységét. Első vezérigazgatója Balázs Mór lett – írja a hirado.hu.

A BKVT járatai a páratlan, a BVVV vonalai a páros számokat kapták. E két cég közt zajló konkurenciaharc miatt a hálózatok fejlesztése sokszor átgondolatlanul folyt. A pesti rakparton épült villamospályára a BVVV kapta meg a jogot. Az építést 1896-ban kezdték meg, és 1897-re készült el a Boráros tér–Erzsébet híd közti szakasz. Az Erzsébet híd és az Akadémia közötti részt 1900. október 20-án adták át a forgalomnak.

A vonalat a korzó érintetlenül hagyása érdekében az alsó rakpart fölé épített 498 méter hosszú, három sor szegecselt oszlopon álló, vasszerkezetű viadukton vezették, a híd alatt aluljárók vezettek a partra, és raktárakat is létesítettek. A vágányokat a korzótól kő mellvéd és a kandeláberekkel egybeépített öntöttvas korlát választotta el, amelyet Ybl Miklós tervezett.

Címlapról ajánljuk

Raklapmáglyák, térdig érő krumpli és zeller – apokaliptikus állapotokat hagytak maguk után a céljukat elérő gazdák Brüsszelben

Nem köt az Európai Unió szabadkereskedelmi megállapodást Dél-Amerikával, ezt a célt a gazdák elérték, de Brüsszel városa nagy árat fizetett ennek kikényszerítéséért, a belga fővárosban megbénult a közlekedés, buszok rekedtek a traktorok közé, csak gyalogosan és kerékpárral lehet közlekedni. A csúcson kiderült, miből gondolja az EU visszafizethetőnek azt a kölcsönt, amelyet most Ukrajnának ad. Helyszíni tudósítás.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Döntöttek Brüsszelben Ukrajna pénzeléséről, kulcsfontosságú béketárgyalás a láthatáron – Háborús híreink pénteken

Döntöttek Brüsszelben Ukrajna pénzeléséről, kulcsfontosságú béketárgyalás a láthatáron – Háborús híreink pénteken

Az Európai Unió tagállami vezetői 90 milliárd eurós hitelfelvétel mellett döntöttek Brüsszelben, hogy 2026-ra és 2027-re biztosítsák Ukrajna finanszírozását. Az EU eredetileg a lefoglalt orosz vagyonból tervezte ezt megvalósítani, a terv azonban köddé foszlott konszenzus híján. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök hálájának adott hangot a lépés kapcsán, és az Ukrinform alapján kijelentette: "Ez jelentős támogatás, amely valóban erősíti ellenálló képességünket". A tengerentúlról is számíthat segítségre Kijev: Donald Trump aláírta azt a védelmi törvénycsomagot, amely 400 millió dollárnyi katonai támogatást nyújt Ukrajnának jövőre. Az amerikai elnök a béketárgyalásokat illetően arról beszélt az Ovális Irodában: "közel állnak valamihez", és reméli, "Ukrajna gyorsan lép". A hétvégén az amerikai delegáció Miamiban fog asztalhoz ülni az orosz féllel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×