Sokan első reakcióként vágják rá a tényre, hogy „a járványveszély idejében kevesebben autóztak, persze, hogy kevesebb volt a baleset”. De ez csak részint igaz – hívja fel a figyelmet a Kreszváltozás.hu. A baleseti halálesetek számának mérséklődése ugyanis a tavasz elmúltával nem állt meg, miközben a forgalom visszatért. Sőt, nyaralóhelyek közelében a belföldi turizmus rég látott fellendülésével a forgalomsűrűség jelentősen nőtt.
A portál összefoglalójából kiderül, 2020 január elseje és augusztus vége között összesen 9018 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, ez a szám 16,1 százalékkal alacsonyabb, mint a megelőző évben regisztrált (akkor 10 748 baleset történt).
A halálos kimenetelű balesetekben még jelentősebb a csökkenés mértéke: idén az első nyolc hónapban 240 halálos kimenetelű baleset történt, amely
24,3 százalékos csökkenést jelent a 2019. év azonos időszakához képest
(tavaly 317 halálos kimenetelű baleset). Ezekben a balesetekben tavaly 358-an haltak meg, idén 26,8 százalékkal kevesebben, 262-en vesztették életüket az útjainkon.
A súlyos sérüléses balesetek száma az összbalesetszámhoz hasonló mértékben mérséklődött, idén a tavalyihoz képest 16,2 százalékkal történt kevesebb (2678 történt a tavalyi 3197-hez képest). A súlyos sérültek száma ezen belül 16 százalékkal (3599-ről 3023-ra) csökkent.
A könnyű sérüléssel járó balesetek esetén szintén csökkenés mérhető: az év első nyolc hónapjában 15,7 százalékkal kevesebb történt, mint egy évvel korábban (az esetszám 7234-ről 6100-ra csökkent). A könnyű sérültek száma pedig 17 százalékkal (10378-ról 8614-re) esett.
Az első nyolc hónapban
a balesetek 35 százaléka írható a haladási sebesség nem megfelelő alkalmazására
(ebben benne van az abszolút és relatív gyorshajtás is). 23 százalékban az elsőbbségi jog megsértése miatt történt baleset, ez a baleseti ok a lakott területeken belül dominál. Kiemelhető még a baleseti okok közül magas esetszámmal a kanyarodási szabályok megszegése, amely a balesetek 16 százalékáért felelős.
Fontos viszont megjegyezni, teszik hozzá, hogy míg a korábbi években
a gyorshajtás, mint baleseti ok 30 százalék alatti aránnyal szerepelt, idén ez feljebb kúszott.
Kiemelten kezelt még az ittasan okozott balesetek számaránya, amely idén 10 százalék volt.
A balesetek okozói közül 64 százalékos arányt képviselnek a személygépkocsi-vezetők. Második legnagyobb csoport 13 százalékos részesedéssel a kerékpárosok, a harmadik helyen 7 százalékkal a tehergépkocsi-vezetők állnak. A gyalogosok okozták a balesetek 4 százalékát.
Az elmúlt 20 évben jelentősen javult a közlekedésbiztonság Magyarországon, kevesebb, mint a felére csökkent a halálos balesetek száma. Azonban az elmúlt években a folyamat lefékeződött, ezért is
jelentős dolog, hogy idén újra csökkeni kezdett
– emelte ki a kreszvaltozas.hu, újfent emlékeztetve, hogy ebben csak részben felelős a járványveszély, illetve az amiatt hozott intézkedések.