eur:
409.41
usd:
374.66
bux:
74343.85
2024. november 5. kedd Imre
Nyitókép: Pixabay

Egységes MÁV-Volán jegyértékesítés és valós idejű utastájékoztatás jön

Leginkább Nyugat-Magyarországon van buszvezető-hiány a Volánnál - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója, Dávid Ilona, aki arról is beszámolt, az idei 638 új busz után zajlik egy 900 járműre kiírt közbeszerzés előkészítése is.

A Volánbusz Zrt.-nek közel 19 ezer munkavállalója van, és éves szinten 710 millió utast szállít el - mondta el az InfoRádió Aréna című műsorában Dávid Ilona, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója, hozzátéve: a 6500 autóbuszuk átlagéletkora 13 év.

"A vezető gyártmány a társaság életében még mindig az Ikarus, amit nagyon régóta nem gyártanak. Ez is mutatja, hogy az elavultságunk milyen, azonban eléggé megbízhatóak ezek a járművek. Az elmúlt időszakban elmaradtak a járműfejlesztések, amelyek indokoltak lettek volna. Természetesen ehhez forrás is szükséges, és mi azt tűztük ki célul, hogy ne az átlagéletkor legyen 13 év, hanem az életciklus 10-12, ami legfeljebb 6 éves átlagéletkort jelent."

Idén eddig 638 buszvásárlási közbeszerzést írtak ki, ebből 352 esetben már megkötötték a szerződést - mondta Dávid Ilona.

"A többi közbeszerzés folyamatban van, remélem, nemsoká eredményt is tudunk hirdetni. Közben már zajlik a többi közbeszerzés előkészítése, ami több mint 900 busz beszerzését tartalmazza. E tenderek megjelenése legkésőbb jövő év első negyedében várható, az autóbuszok szállítása körülbelül egy évvel későbbre tehető" - fejtette ki.

A buszstratégia kimondja, hogy zöldíteni kell, így a következő körben környezetbarát,

gázüzemű és elektromos buszok beszerzését is tervezik

- tette hozzá a társaság elnök-vezérigazgatója.

"Most, amit aláírtunk szerződést a 352 Credo típusú autóbuszra, egy 20 milliárd forintos tender volt."

Komfort

Az autóbuszpályaudvarokat kategorizálják, felmérik azok állapotát - mondta Dávid Ilona.

"Megvizsgáljuk, milyen beavatkozásokat tehetünk az utazások komfortjának emeléséért. Nem csak az épület, váróterem tekintetében, az utasok kiszolgálásában a technológia terén is szeretnénk megújulni."

Az elnök-vezérigazgató elmondta: az egyéni közlekedéssel, vagyis a személyautókkal kell felvenniük a versenyt, így az új buszokon már természetes, hogy van usb-töltő, wifi és modern utastájékoztatás. Jelenleg a flotta mindótegy 15-20 százaléka felel meg ezeknek az igényeknek – tette hozzá Dávid Ilona.

Utastájékoztatás

A technológiai megfelelőség részleteiről elmondta,

a Volánbusz Zrt. és a MÁV Zrt. is használni fogja majd a készülő közös jegyértékesítési csatornákat és a valós idejű utastájékoztatási rendszereket.

"2020 folyamán talán kezdődhet a tesztüzem, a tapasztalatok begyűjtése után pedig 2021-ben be tudjuk vezetni. A Vonálbusz Zrt., illetve a hozzá tartozó közlekedési központok ezért nem kezdtek ez irányú fejlesztésbe, mert ez állami feladat volt, európai uniós forrásból valósul meg. Mi ebben a feladatban közreműködünk, hogy sikeressé váljon a projekt. Mi mint üzemeltetők és az utasaink is nagyon várják ennek az informatikai rendszernek az eredményességét" - árulta el.

Az utastájékoztató informatikai rendszerek a távolsági közlekedésre készülnek - tette hozzá Dávid Ilona.

"Nagyon pontos utasszámunk lesz, ezen a csatornán keresztül történik a jegyértékesítés, és itt valósul meg a valós idejű utastájékoztatás is. Helyi közlekedés tekintetében az önkormányzatokkal vagyunk szerződésben. Nagyon sok városban már van valós idejű utastájékoztatás, illetve az ottani tarifák mentén az ottani értékesítési csatornákon történik a jegyek és bérletek értékesítése."

A Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: tarifaközösség lesz majd a MÁV és a GYSEV járataival.

Egységesítés

Dávid Ilona beszélt arról is, hogy a Volánbusz a társaságnál dolgozó mintegy 19 ezer munkavállaló ellenére néhány területen komoly

munkaerőhiánnyal

küzd, ilyen az autóbuszvezetői és a karbantartói szakma.

"Nyugat-Magyarországon a legnagyobb a hiányunk, Győrben, Sopronban és Szombathelyen. Kelet- Magyarországon kevésbé van munkaerőhiány buszvezetők tekintetében. Budapesten és Pest megyében is bőven fel tudnánk még venni kollégákat."

Az egységesült hét társaságban különbözőek voltak a bérek és a juttatások, ezek hét különböző kollektív szerződéssel rendelkeztek - tette hozzá Dávid Ilona.

"Most első körben a cafeteria- és a nyugdíjpénztári hozzájárulást fogjuk egységesíteni, második fő lépésünk és kérdésünk a 2020-as bérfejlesztési tárgyalás, és ha ezen túljutottunk, akkor tudjuk megvizsgálni, hogy miként történnek a további egységesítési folyamatok."

A tárgyalások a szakszervezetekkel az állami vállalatok munkaadói szövetségében és a cégen belül is megkezdődtek - mondta a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Alább megtekintheti, meghallgathatja az Aréna teljes felvételét.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.06. szerda, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Amerika Kutatóintézetének tudományos munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×