Tarlós István (Fidesz-KDNP) azt mondta: az utóbbi tíz évben a korábbinál lényegesen nagyobb a kerékpáros-fejlesztések volumene.
- Bővült a Mol BuBi (Budapest Bicikli) rendszere,
- szélesedett a kerékpárutak hálózata,
- támogatást kap a Bringázz a munkába! akció
- sorolta.
A legfontosabbnak azt nevezte, hogy együttműködési megállapodást írtak alá a Magyar Kerékpárosklubbal, amelynek így megnő a beleszólási lehetősége a budapesti közlekedés kérdéseibe.
A szervezetnek elfogadás előtt elküldték például véleményezésre a módosított Balázs Mór-tervet, a főváros hosszú távú mobilitási tervét - jegyezte meg.
A fővárosi önkormányzat Budapest közlekedését "kompakt rendszerként" kezeli, ennek azonban már hangsúlyos résztvevője a kerékpáros-társadalom - mondta.
Az Európai Kerékpáros Szövetség 15, a kontinenst átszelő kerékpárútvonalat akar kialakítani, ami részben már megvalósult. Az EuroVelo teljes hossza 70 ezer kilométer, amelyből 45 ezer már elkészült, és most Budapesten az 1,6 milliárd forintból a 6-os számú, Duna-menti és a nemrégiben jóváhagyott, 11-es számú, Graz-Balaton-Budapest-Kolozsvár vonalon haladó út magyarországi szakaszát fejlesztik.
A kormány már korábban határozott a Budapestet érintő két EuroVelo-útvonal modernizálásáról, amelynek a pénzügyi feltételei most látszanak teljesülni - mondta a főpolgármester.
Az 1,6 milliárdból 2019 és 2020 között megvalósulhat a 6-os útvonal Lánchíd és észak-budai városhatár közötti, mintegy 15 kilométeres szakaszának fejlesztése.
Tarlós István hangsúlyozta, hogy a fővárosi önkormányzat, több kerülettel összefogva, 12 projektben pályázott forrásokra, a projektek 16 kerületet érintenek, összértékük mintegy 10 milliárd forint. A támogatási szerződéseket 2016-ban aláírták, a tervezés folyik, a kivitelezés pedig 2020-tól 2022-ig várható.
A főpolgármester azt is kifejtette, hogy
a biciklisták körében van egy kisebbség, amelynek a közlekedési kultúráján még javítani kell.
Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos kiemelte: az autósok érdeke is, hogy többen kerékpározzanak, mert így kevesebb lesz a dugó. Két fontos feltétele van annak, hogy az emberek biciklire üljenek - folytatta -, a szemléletformálás és az infrastruktúra fejlesztése.
Az előbbit szolgálja a Bringázz a munkába! kampány. Révész Máriusz azt hangoztatta, hogy a kerékpározás ünnepe a hétfői nap, amelyen az akció is elindult.
Másfelől sokan mondják, hogy szívesen bicikliznének, de félnek az utakon, és nincs elég tároló - mondta a kormánybiztos. Az elmúlt tíz év jelentős kerékpáros-fejlesztései sehol sincsenek ahhoz képest, ami most következik - fogalmazott. A Budapesten rendelkezésre álló 10 milliárd forint akkora összeg, amekkora ilyen rövid idő alatt még soha nem volt ilyen célokra - fűzte hozzá.
Ezt a 10 milliárdot "toldották meg" további 1,6 milliárddal, mivel a kormánybiztosság nagy hangsúlyt fektet az EuroVelo-útvonalak megépülésére. Elkezdődik a kivitelezése a Rajka-Budapest és a Budapest-Balaton szakasznak is - sorolta.
Révész Máriusz kijelentette: kínos lenne, ha az EuroVelo-útvonalak csupán Budapest határáig épülnének meg, onnan nem folytatódnának. Szeretnék, ha a fővárost és a Balatont összekötő szakaszt egészen a Lánchídig bevezetnék, és megvalósulna az észak-pesti kerékpáros-kivezetés is - jelezte, hozzátéve: az arról érkező turisták így Budapesten is tudnának biciklizni.
A kormánybiztos azt mondta, Tarlós István és a Magyar Kerékpárosklub példát mutatott a többi településnek abban, hogyan kell fejleszteni az infrastruktúrát: kikérik a biciklisták véleményét, amely egyeztetés fontos előfeltétele annak, hogy az érintettek által szívesen használt kerékpárutak épüljenek.
Kérdésre felelve Révész Máriusz közölte: városokon belül egy kilométernyi bicikliút 120-140 millió forintba kerül a közműáthelyezések miatt.