Infostart.hu
eur:
388.65
usd:
330.01
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Autók haladnak a hóesésben Salgótarjánban 2019. január 5-én.
Nyitókép: MTI/Komka Peter

Durva útviszonyokra figyelmeztetik az autósokat

Folyamatos havazásra, hófúvásra, egyes területeken ónos esőre kell készülniük a járművezetőknek.

Az előrejelzések alapján keddtől ismét országos havazás várható, főleg az ország északi területein. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. továbbra is 12 órás váltott műszakokban, minden rendelkezésére álló emberi és gépi erőforrásával a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákon fog dolgozni, ennek ellenére folyamatos havazás idején időszakosan téliesebb útviszonyokra és lassabb haladásra kell egyes térségekben készülniük a közlekedőknek.

Havazás, hófúvás

Az Országos Meteorológiai Szolgálat veszélyjelzése szerint hétfőn eleinte nyugaton fordulhat elő gyenge hószállingózás, majd az esti, késő esti óráktól északnyugat felől újabb, nagy területet érintő havazás kezdődik. Éjfélig nagyjából a Dunántúl nyugati, északnyugati felére jut el, és mintegy 2-3 centiméternyi hó hullhat.

Kedden átterjed a havazás a keleti országrészre is, de a havazás fokozatosan esőre vált. Ez kedd éjfélig körülbelül a Budapest-Kelebia (Bács-Kiskun megye) vonalig jut el. Onnan keletre végig havazás várható.

A Dunántúlon átmeneti ónos eső is lehet.

A várható friss hó mennyisége az ország déli felén legfeljebb 5, az északi felén 5 centiméter fölött lesz. Az Észak-Alföldön, az Északi-középhegység előterében és a Dunántúl északkeleti felén 5-10 centiméternyire lehet számítani.

Komárom-Esztergomban, Pest megye északi részén és Nógrádban lesz a legtöbb hó. Ezeken a területeken kedd éjfélig 10-15 centiméter fölötti friss hóréteg valószínű,

a hegyekben (Dunazug-hegység, Börzsöny) 15 centiméternél több is hullhat. Komárom megyében lehet a legtöbb tapadó hóra számítani.

A megerősödő déli, délnyugati szél az Alföldön, azon belül is főként a Tiszántúlon okozhat hófúvást kedd délutántól. Keddre számos megyére havazás, hófúvás, több megyére az ónos eső veszélye miatt is elsőfokú figyelmeztetéseket adott ki a meteorológiai szolgálat.

Több mint 80 ezer tonna só

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei a 2018. november 10-től kezdődő téli üzemeltetési időszakban a mai napig több mint 80 ezer tonna sót és 4,5 millió liter kálcium-klorid oldatot juttattak ki a 32 ezer kilométeres országos közúthálózatra.

A társaság közleménye szerint munkatársaik a következő napokban is a nap 24 órájában végzik a szükséges téli útüzemeltetési feladatokat. A hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat az előírások szerint ütemezetten látják el, ami azt jelenti, hogy először az autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a településeket összekötő mellékutakon, végül az alacsony forgalmú bekötőutakon kotorják el a havat és síkosságmentesítenek. A lehetséges helyszíneken a megelőző, úgynevezett preventív sószórási munkákról is gondoskodnak a szakemberek.

Lassabban kell hajtani

A társaság a 32 ezer kilométeres országos közúthálózatra mintegy 800 munkagéppel rendelkezik a téli időszakban. Egy-egy munkagépre körülbelül 40-50 kilométernyi jut, ekkora útszakaszon a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkák a beavatkozástól és az időjárási helyzettől függően 2-5 órát vesznek igénybe. Ennyi idő alatt folyamatos havazás esetén újra téliesebb útviszonyok alakulhatnak ki, ami újabb és újabb beavatkozásokat igényel mindaddig, amíg a havazás nem áll el. Vagyis a társaság folyamatos és ütemezett munkavégzése mellett is fel kell készülniük az autósoknak arra, hogy intenzívebb havazás esetén téliesebb útviszonyokkal találkozhatnak az országos közúthálózaton is, így egyes esetekben szükségük lesz a nyári időjárási viszonyok között megszokott utazási sebességük mérséklésére.

Érdemes indulás előtt tájékozódni

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Útinform szolgálatának weboldalán, az aktuális út- és látási viszonyokról, valamint a forgalmi helyzetről, aktuális balesetekről is folyamatosan friss információkhoz juthatnak a közlekedők. Reggel 5 és este 22 óra között, nagyjából 3 óránként ezen a linken országos, átfogó összesítéseket is olvashatnak a közlekedők az időjárási helyzethez kapcsolódó útviszonyokról..

Így tehetjük biztonságosabbá az utazást

A szakemberek arra kérik az autósokat, hogy csak a téli közlekedésre alkalmas abroncsokkal induljanak útnak. A téli gumik tapadása nagyságrendekkel jobb, mint a nyári vagy akár a négyévszakos gumiké, a téli időszakban ezzel a féktávok hossza is érdemben csökkenthető.

Kizárólag tele üzemanyagtartállyal induljanak útnak és ellenőrizzék az ablakmosó folyadékot, a gépjármű világítását és az akkumulátor állapotát is, töltsék fel telefonjukat vagy használjanak autós töltőt.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. téli üzemeltetési feladataival kapcsolatos gyakori kérdés-válaszokat, valamint a közlekedők számára további hasznos téli tanácsokat a társaság november elején megújult weboldalán érhetnek el az érdeklődők.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Brutális ütemben fejlődött idén a mesterséges intelligencia - Karnyújtásnyira lehet az AGI?

Brutális ütemben fejlődött idén a mesterséges intelligencia - Karnyújtásnyira lehet az AGI?

2025-ben a technológia terén egyértelműen szinte minden a mesterséges intelligencia fejlődéséről szólt, a vezető AI-vállalatok pedig rendkívüli tempóban dobták idén piacra az újabbnál újabb megoldásaikat. Bár az év során sokan tartottak az "AI lufi" kidurranásától, a benchmarkok alapján az új modellek messze felülmúlták a tavalyiakat, bizonyos területeken pedig már meg is haladták az emberek képességeit. Az LLM-ek mérhető tudása azonban csak az egyik fontos tényező: az automatikus működés a másik elem, amelyről idén gyakran szó esett, különösen az általános mesterséges intelligencia (AGI) elérésével kapcsolatos várakozásokra utalva. A fejlődés ugyan egyértelműen látszik ezen a területen is, a vállalatvezetők és AI-kutatók igen megosztottak a kérdést illetően: egyesek szerint két évre, mások szerint egy évtizedre vagyunk a legokosabb emberek képességeit meghaladó, teljesen autonóm működésre képes AI-rendszerektől. Sőt, egyes vélekedések szerint addig még az AI-hoz való teljes tudományos megközelítésnek is változnia kellene.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×