Hatalmas gépesített körfűrészek, afféle óriás-flexek vágják a ferihegyi betont immár egy hete. A német Silco-Tec cég szakemberei a repülőtéri futópálya betonkockái közötti dilatációs hézag tömítéseit cserélik. A korábbi, bitumenes hézagtömítések egyrészt elöregedtek, másrészt a talajvíz nyomása az intenzív esők idején egyszerűen kinyomta a dilatációs hézagokból az anyagot.
Rendkívül nagy a futópályán alkalmazott anyagok igénybevétele: nyáron bírniuk kell a tűző napot, ami sokszor 60-65 Celsius-fokra hevíti a betont, aminek hőmérséklete télen akár -20°C alá is csökkenhet. Nemcsak ezt a közel 80 fokos hőingadozást, hanem a néha 400 tonnás óriásgépek futóműveinek a terhelését, a 220-250 km/h sebességgel földet érő repülőgépek tömegét is bírnia kell a futópályának. Éppen ezért cserélik ezekben a napokban a jóval strapabíróbb és ellenálló műgyanta alapúra a futópályán a tömítéseket.
Tisztítják is a betont
A pályazár két hetét kihasználva a Budapest Airport szakemberei minden egyéb, a biztonságos üzemhez nélkülözhetetlen karbantartást is elvégeznek a 2. futópályán. A Silco-Tec szakemberei egyúttal kijavítják a betonon talált kisebb repedéseket is, nehogy az apró betondarabok tovább törjenek vagy a repülőgépek hajtóművébe kerülve nagyobb bajt okozzanak. A pályáról eltávolítják a leszállási zónában a ráégett guminyomokat, ezek ugyanis esős/havas időben rontanák a beton tapadási mutatóit.
A guminyomok letisztítása utána újra kell festeni a pályán a középvonali és egyéb jelzéseket, amik segítik a pilótákat a pontos leszállásban (a fény- és rádiótechnikai eszközök mellett). A Budapest Airport szakemberei a tél beköszönte előtt még egyszer ellenőrzik, hogy minden, a betonba besüllyesztett világítótest megfelelően működjön, elvégzik a pályavilágításhoz tartozó elektromos hálózat ellenőrzését, megtisztítják az esőelvezető rendszerben felgyülemlett esetleges hordalékot.
Megnövekedett forgalom a XVIII. kerület és Vecsés felől
„Számunkra különösen fontos, hogy még mielőtt beáll a téli üzem, a futópályák tökéletes állapotban várják az érkező és az induló repülőgépeket. Ahogy az autós közlekedésben, úgy a repülésben is a tél a legnehezebb időszak, ami a technikát és az embereket is nagyobb kihívás elé állítja.” – jegyezte meg Ormándi Zoltán, a Budapest Airport repülőtér-forgalmi vezetője. Azt is elmondta, hogy a 2. pálya nappali zárva tartása miatt a XVIII. kerület és Vecsés bizonyos körzeteiben a szokásoshoz képest megnőtt a repülőforgalom, amiért a Budapest Airport az ott lakók türelmét és megértését kéri – még egy hétig.