eur:
413.25
usd:
403.38
bux:
81761.77
2025. január 11. szombat Ágota
Fotó: Budapest Airport
Nyitókép: Budapest Airport

Még egy hétig tart a nagy munka Ferihegyen

Az előzetes várakozásoknak megfelelőn várhatóan november 8. csütörtökig tart a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a 2. futópálya (13L/31R) őszi karbantartása.

Hatalmas gépesített körfűrészek, afféle óriás-flexek vágják a ferihegyi betont immár egy hete. A német Silco-Tec cég szakemberei a repülőtéri futópálya betonkockái közötti dilatációs hézag tömítéseit cserélik. A korábbi, bitumenes hézagtömítések egyrészt elöregedtek, másrészt a talajvíz nyomása az intenzív esők idején egyszerűen kinyomta a dilatációs hézagokból az anyagot.

Rendkívül nagy a futópályán alkalmazott anyagok igénybevétele: nyáron bírniuk kell a tűző napot, ami sokszor 60-65 Celsius-fokra hevíti a betont, aminek hőmérséklete télen akár -20°C alá is csökkenhet. Nemcsak ezt a közel 80 fokos hőingadozást, hanem a néha 400 tonnás óriásgépek futóműveinek a terhelését, a 220-250 km/h sebességgel földet érő repülőgépek tömegét is bírnia kell a futópályának. Éppen ezért cserélik ezekben a napokban a jóval strapabíróbb és ellenálló műgyanta alapúra a futópályán a tömítéseket.

Fotó: Budapest Airport
Fotó: Budapest Airport

Tisztítják is a betont

A pályazár két hetét kihasználva a Budapest Airport szakemberei minden egyéb, a biztonságos üzemhez nélkülözhetetlen karbantartást is elvégeznek a 2. futópályán. A Silco-Tec szakemberei egyúttal kijavítják a betonon talált kisebb repedéseket is, nehogy az apró betondarabok tovább törjenek vagy a repülőgépek hajtóművébe kerülve nagyobb bajt okozzanak. A pályáról eltávolítják a leszállási zónában a ráégett guminyomokat, ezek ugyanis esős/havas időben rontanák a beton tapadási mutatóit.

A guminyomok letisztítása utána újra kell festeni a pályán a középvonali és egyéb jelzéseket, amik segítik a pilótákat a pontos leszállásban (a fény- és rádiótechnikai eszközök mellett). A Budapest Airport szakemberei a tél beköszönte előtt még egyszer ellenőrzik, hogy minden, a betonba besüllyesztett világítótest megfelelően működjön, elvégzik a pályavilágításhoz tartozó elektromos hálózat ellenőrzését, megtisztítják az esőelvezető rendszerben felgyülemlett esetleges hordalékot.

Megnövekedett forgalom a XVIII. kerület és Vecsés felől

„Számunkra különösen fontos, hogy még mielőtt beáll a téli üzem, a futópályák tökéletes állapotban várják az érkező és az induló repülőgépeket. Ahogy az autós közlekedésben, úgy a repülésben is a tél a legnehezebb időszak, ami a technikát és az embereket is nagyobb kihívás elé állítja.” – jegyezte meg Ormándi Zoltán, a Budapest Airport repülőtér-forgalmi vezetője. Azt is elmondta, hogy a 2. pálya nappali zárva tartása miatt a XVIII. kerület és Vecsés bizonyos körzeteiben a szokásoshoz képest megnőtt a repülőforgalom, amiért a Budapest Airport az ott lakók türelmét és megértését kéri – még egy hétig.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.01.13. hétfő, 18:00
Kiss J. László
a Budapesti Corvinus Egyetem professzor emeritusa
Beláthatatlan mérföldkőhöz ért az emberiség - Elárulták a világ vezető klímakutatói, milyen jövő vár ránk

Beláthatatlan mérföldkőhöz ért az emberiség - Elárulták a világ vezető klímakutatói, milyen jövő vár ránk

Ahogyan arról a Portfolio-n több cikkben is beszámoltunk, szomorú és beláthatatlan mérföldkőhöz ért az emberiség: 2024-ben először haladta meg a globális átlaghőmérséklet-emelkedés az 1,5 Celsius-fokot az iparosodás előtti szinthez képest, ez volt a valaha volt legmelegebb év. A tudósok szerint „A tűzzel játszunk. Minden töredék fok intenzívebb viharokat, hosszabb aszályokat és halálosabb hőhullámokat szabadít el.” Mostani cikkünkben összeszedtük, hogyan reagáltak a világ vezető klímakutatói a hírre, és milyen jövőt festenek elénk.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×