A mérés – a sajátos nevelési igényű tanulók egy szűk csoportját kivéve – minden 6., 8. és 10. évfolyamos tanulónak kötelező, így idén 2654 iskola 3574 telephelyén összesen 267.449 diák vesz benne részt: a 6. évfolyamból 93.379-en, a 8.-ból 87.880-an, a 10.-ből pedig 86.190-en - közölte az Oktatási Hivatal.
Az Országos kompetenciamérés célja a vizsgált évfolyamokon tanulók szövegértési képességének és matematikai eszköztudásának teljes körű feltérképezése, ezért a feladatsorok a vizsgált területeket részletesen lefedő, különböző nehézségű kérdésekből állnak.
Annak érdekében, hogy összehasonlíthatóvá váljon az azonos vagy hasonló körülmények között élő diákokat oktató iskolák pedagógiai teljesítménye, az Országos kompetenciamérést a tanulók családi hátterének vizsgálata egészíti ki: az OH kérdőívet juttat el a diákok közvetítésével a szülőkhöz. A tanulói kérdőív kitöltése önkéntes és név nélküli. A kérdőívek adataiból képzett, az iskolák tanulóinak szociokulturális hátterét megjelenítő családiháttér-index segítségével jobban megmutatkozhat azon iskolák értékes pedagógiai munkája is, amelyek nehezebb körülmények között élő vagy gyengébb képeségű tanulókkal foglalkoznak.
A magyar köznevelés országos mérési rendszerének kiépítése 2001-ben kezdődött, ma a világ legkorszerűbbjei között tartják számon. Az Országos kompetenciamérés korábbi eredményei nyilvánosak, elérhetők az OH honlapján.