eur:
411.22
usd:
392.51
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília

Ezért több mostanában a graffiti a vonatokon

Az elmúlt hónapokban drasztikusan nőtt a hévek és a vonatok esetében a graffitis rongálások száma – közölte a MÁV-csoport. A rendőrség szerint az egyre gyakoribb graffitizés hátterében a 14-22 év közötti elkövetők rivalizálása állhat.

Április 14-én este a HÉV-en dolgozó biztonsági szolgálat tetten ért egy graffitist, akinél a filctollon kívül egy 9 centiméteres kést is találtak, a rendőrség által elvégzett drogteszt pozitív lett. Április 29-én hajnalban pedig a pilisvörösvári vasútállomáson egy Desiro motorvonatot firkáltak össze 100 négyzetméternyi felületen.

Ez csak két eset. Az elmúlt fél évben legalább két tucat rendőrségi feljelentést tettek, drasztikusan nőtt ugyanis a graffiti által okozott rongálások száma. A HÉV-nél naponta átlagosan 8 négyzetméter külső és 11 négyzetméter belső, míg a MÁV-START vonatain naponta átlagosan 14 négyzetméternyi külső és 37 négyzetméternyi belső felületet firkálnak össze.

A rendőrség szerint

az egyre gyakoribb graffitizés hátterében feltehetőleg a 14-22 év közötti elkövetők egymás közötti rivalizálása állhat.

A HÉV-szerelvények

belső burkolatait és karosszériáit különböző eszközökkel egyre maróbb szerekkel rongálják,

a festékek és vegyszerek ráadásul beivódnak a burkolatba és nem távolíthatók el maradéktalanul – így a megjelenő firkálások, karcolások kezelése, eltávolítása nagy kihívást és szélmalomharcot jelent.

Ha pedig a HÉV szerelvények belső felületeiről nem távolíthatóak el a graffitik, akkor cserélni kell a burkolati elemet, ami a járművek jelentős megbontásával jár. A belső burkolati elemek és paravánfalak cseréjének becsült költsége évente 130 millió forintra tehető.

Mivel

általában négy hét alatt lesz karcos egy szerelvény szinte teljes üvegfelülete,

ezek karcmentesítése évente 600 millió forintba kerül. 

A MÁV-START vonatain az első negyedévben az elmúlt évek hasonló időszakához képest duplájára nőtt a külső felületre fújt graffitik mennyisége. Az idei első negyedévben a vonatok külsejéről 1260, belülről 3300 négyzetméter graffitit kellett lemosni. Ezen szennyeződések eltávolítása és a járművek védőlakkal történő ellátása milliós kiadást jelent: típustól függően 1-1,5 millió forintba kerül, ám ez megfelelő védelmet biztosít a keletkezett graffitik akár nyom nélküli eltávolításához.

Ugyanakkor az elmúlt években folyamatosan csökkent a vasúti személyszállító járműveken található graffitik száma: évente átlagosan 25 százalékkal javult a helyzet az elmúlt hét esztendőben, a tendenciában már a fokozott őrzés-védelem és a MÁV-START által legutóbb beszerzett FLIRT-ök fedélzeti kamerarendszerének visszatartó hatása is megmutatkozhat.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×