Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.96
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Lázár János kemény üzenetet küldött minisztertársának

Lázár János kemény üzenetet küldött minisztertársának

Folytatódik a vita a Szeged és Hódmezővásárhely közötti villamosvasútról: Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a Délmagyarországnak adott interjúban ismét odaszúrt a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak, és azt mondta, létezik egy határ, amit nem lehet átlépni

A Miniszterelnökséget vezető miniszter hétfőn úgy nyilatkozott, hogy ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train, és a térség országgyűlési képviselői posztját is betöltő politikus azt kérte a kormánytól, az aránytalanul megnövekedett költségek miatt ne vállaljon kötelezettséget a beruházás megvalósítására.

Lázár János a Délmagyarországnak adott interjúban ki is fejette, mi a problémája a tervezett fejlesztéssel. Szerinte a tramtrain Szeged ötlete volt, tőle vette át Hódmezővásárhely, nyolcévnyi munka végén állt össze a megvalósíthatósági tanulmány, amely a teljes költséget 23,5 milliárd forintban határozta meg, majd a beruházás előkészítését átadta a város a magyar államnak, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztőnek, a MÁV-nak és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak (NFM).

A miniszter nem érti, hogyan lett a beruházásra szánt 23 milliárd forintból mára 48,5 milliárd.

Egy tavaly májusi NFM-előterjesztés szerint 13,2 milliárd lesz a pálya-korszerűsítés, és 10 milliárd a járműbeszerzés, idén márciusban 32,5 milliárdos pályaépítésre és 16 milliárdba kerülő szerelvényekre tett javaslatot.  Lázár János írt tíz kérdést a minisztériumnak, hogy egyáltalán támogatják-e ezt a beruházást.

"Egyszer azt mondják, hogy kevés lesz az utas, nem térül meg, 2017 márciusában viszont javasolják, hogy költsünk el rá 48 milliárdot - mondta a miniszter. - Az összegre feltett kérdésemre azt mondják, a közbeszerzés szabályos volt. De ez nem válasz."

Lázár szerint a városnak az az érdeke, hogy a tramtrain megvalósuljon, de a teljes összeget nem tudja elfogadni.

"Nem presztízsberuházást szeretnénk, hanem reálisat. Át kell gondolni, újra kell tervezni. Ez egy-másfél éves késést jelenthet - jelentette ki az interjúban. - A kormány nem enged meg akármit, és a szabályokat mindenkinek be kell tartania. Nekem hódmezővásárhelyi polgárként sem elfogadható, hogy egy év alatt ennyivel drágább lesz valami.

Ez szimbolikus ügy, a kormánynak nemet kell mondania a túlárazásokra."

A miniszter szerint voltak, akik úgy gondolták, hogy „a projekt ugyan nem áll meg a saját lábán, de Lázár miatt megcsináljuk. Majd eladjuk Lázár nevével a költségvetésnek". Az interjúban vérlázítónak nevezi az NFM-válasznak azt a részét, amely szerint ha nem fizeti ki az unió, kifizetheti az állam. Úgy látja, hogy nem fordítottak rá elég figyelmet, mondván, úgyis meglesz rá a pénz.

Lázár úgy nyilatkozott, az a terve, hogy példát statuál: 

"Létezik egy határ, amit nem lehet átlépni. Senkinek sem. Ha én nem léphetem át, akkor más se. Ezt tekinthetjük üzenetnek is, minden irányba."

Ha máskor is tudni szeretne hasonló hírekről, vagy elmondaná a véleményét, lájkolja az InfoRádió Facebook-oldalát!

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Mi köze a Golf-áramlatnak egy ország nemzetbiztonságához? – A homokba dugják a fejüket a döntéshozók

Mi köze a Golf-áramlatnak egy ország nemzetbiztonságához? – A homokba dugják a fejüket a döntéshozók

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig a legújabb kutatások azt mutatják, hogy a globális felmelegedés jelenlegi szintje mellett már "lehetséges" kockázatos fordulópontok bekövetkezte, és a párizsi klímamegállapodás 1,5 és 2°C közötti felmelegedési tartományán belül azok "valószínűsíthetővé" válhatnak, megkérdőjelezve azt a korábban elfogadott elképzelést, hogy az éghajlati fordulópontokat alacsony felmelegedés esetén kis valószínűséggel lépjük át. Kétrészes cikksorozatunk első részében ezen fordulópontok bekövetkeztének természeti hatásait mutattuk be, ebben a cikkben pedig a klímaváltozást érdemben kezelő politikai, gazdasági fellépés lehetőségeit vizsgáljuk meg.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×