eur:
408.43
usd:
375.06
bux:
73838.69
2024. november 5. kedd Imre

"Nem valószínű, hogy műszaki hiba történhetett"

A buszos utaztatás szabályait nem kell szigorítani a veronai tragédia után, de az ellenőrzésüket érdemes lenne átgondolni - mondta az InfoRádiónak a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke. Pencz Zoltán szerint szinte kizárt, hogy műszaki hiba miatt történjen ilyen baleset.

A magyar szabályozás az unióssal összhangban történik, tehát ugyanazoknak a vizsgakövetelményeknek kell megfelelniük az autóbuszoknak és a sofőröknek – emelte ki a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke.

„Hosszú oldalakon keresztül vannak ezek leírva, amelyeket évente ellenőriz a vizsgahatóság. A nyolc évnél idősebb autóbuszok esetében viszont félévente van egy úgynevezett karbantartási naplóban előírt ellenőrzési kötelezettség, ami a biztonságtechnikai berendezések felülvizsgálatát jelenti, ez egy második műszaki vizsgának tekinthető ellenőrzés. E kettő közötti időben viszont az üzemeltető és a gépjárművezető egyetemlegesen felel azért, hogy ezek az állapotok fennmaradjanak. Ha változást észlel, akkor kijavítsák, ha ez a biztonságtechnikai berendezéseket érinti, akkor a karbantartási naplóban dokumentálja. A számla bizonyító erejű: ki, hol, milyen beavatkozást végzett el, és ez később is kontrollálható” - részletezte Pencz Zoltán.

Egy idősebb autóbusznak ugyanolyan feltételeknek - lefékezettségnek, biztonsági követelményeknek - kell megfelelnie, mint egy fiatalnak – hangsúlyozta a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke. Régóta olyan autóbuszokat gyártanak, amelyek tetőszilárdsági, fékmutatói szabályozva vannak, ennek kell megfelelniük a legmodernebb és a régebbi autóbuszoknak is.

A gépjárművezetőre vonatkozó szabályokról Pencz Zoltán elmondta:

„egy napon belül 9 órát vezethet, egyes esetekben ez felmehet 10-re.

Meg van határozva, hogy ezek között mennyi pihenőidőnek kell eltelnie, illetve a munkakezdés és a munkavégzés között mennyi időnek kell eltelnie. Meghatározzák a heti pihenőidőt, a kétheti pihenőidőt és azt is, hogy azt az időt, amit nem vezetéssel tölt, de nem is pihenőidő, hogyan kell jegyzőkönyvezni.”

A Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke szerint ezek

a szabályok megfelelőek, inkább az ellenőrzésükre kellene fektetni hangsúlyt.

Mint Pencz Zoltán elmondta, nem szükséges a szabályokat feleslegesen szigorítani.

„Ezek szavatolják az utasok biztonságos utazását. Még mindig a legbiztonságosabb közlekedési forma az autóbuszos közlekedés.”

A menetíró készülékek pontosan rögzítik a gépjárművezetési és a pihenési időt, a digitális vagy analóg berendezések által készített adatokat az üzembentartónak kötelessége tárolni, egy ellenőrzés során akár évekre visszamenőleg is vissza lehet ezeket keresni. A büntetések pedig elrettentő erejűek – jelezte a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke.

„Akik túlvezetnek, nem tartják be a pihenőidőket, többszázezres büntetésekre számíthatnak. Azok a vállalkozók, akik komolyan veszik ezt a szakmát, betartják ezeket a szabályokat.”

Az, aki kibérli a buszt, nincs és nem is kell, hogy ismerje ezeket a szabályokkal, célszerű ilyenkor szakember segítségét kérni – hívta fel a figyelmet a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke.

„Minden jó szándék, ellenőrzés és jogszabály ellenére sajnálatos események előfordulhatnak.”

Pencz Zoltán megjegyezte, ma mindenre az a jellemző, hogy egy szolgáltatást mindenki igyekszik a lehető legolcsóbban megvenni, akkor van baj, ha a gazdasági szempontok elnyomják a biztonságiakat.

„Minden vállalkozó kellő felelősséggel gondol arra, hiszen emberéletekről van szó, hogy ne szoríthassák háttérbe a gazdasági szempontok a biztonságiakat” - hangsúlyozta a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Felrobbanhat a héten a német kormánykoalíció: az FDP elnöke szerint így nem mehet tovább

Felrobbanhat a héten a német kormánykoalíció: az FDP elnöke szerint így nem mehet tovább

Az már egyáltalán nem számít rendkívülinek, hogy hétről hétre csökken a hárompárti német kormánykoalíció támogatottsága, és az Olaf Scholz kancellár vezette, a szociáldemokrata SPD-ből, a Zöldek Pártjából és a szabad demokrata FDP-ből álló koalíció felbomlása kevesebb mint egy évvel a jövő őszi parlamenti választások előtt szinte állandóan napirenden van. Ráadásul nem az ellenzék kényszeríti erre a kormányt, hanem Christian Lindner pénzügyminiszter.

Amerika választ: így szavaznak most az Egyesült Államokban

Az Amerikai Egyesült Államokban november 5-én, kedden zárul az elnökválasztás, a legtöbb tagállamban ugyanis már hetek óta lehet szavazni. A választási rendszer egyik különlegessége, hogy nem közvetlenül az elnökjelöltekre szavazhatnak, hanem államonként eltérő számú elektort választanak, akik végül döntenek az elnök személyéről. Ez azt is jelenti, hogy nem feltétlenül az lesz a következő elnök, akire országosan a legtöbb szavazat érkezett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
Amerikai elnökválasztás 2024: hamarosan eldől Trump és Harris küzdelme

Amerikai elnökválasztás 2024: hamarosan eldől Trump és Harris küzdelme

A mai nappal pont kerül a számtalan váratlan fordulatot hozó 2024-es amerikai választási kampány végére, és eldől, hogy az Egyesült Államok következő elnökét Donald Trumpnak vagy Kamala Harrisnek fogják hívni. A republikánus és a demokrata jelölt megválasztása is történelminek minősülne: Trump az első bíróság által elítélt bűnözőként, és a legöregebb elnökként kezdhetné második ciklusát, előtte pedig csak egyszer volt arra példa, hogy egy politikust nem egybefüggő nyolc évre küldtek vissza a Fehér Házba. Mindeközben a hivatalban lévő Joe Bident lecserélő Kamala Harris alelnök győzelmével az első nőt iktatnák be pár hónap múlva a "szabad világ vezetőjévé". A legfrissebb fejleményekről és választási eredményekről szóló percről-percre tudósításunkat alább követhetik.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×