eur:
411.2
usd:
394.71
bux:
79554.5
2024. november 22. péntek Cecília

"Nem valószínű, hogy műszaki hiba történhetett"

A buszos utaztatás szabályait nem kell szigorítani a veronai tragédia után, de az ellenőrzésüket érdemes lenne átgondolni - mondta az InfoRádiónak a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke. Pencz Zoltán szerint szinte kizárt, hogy műszaki hiba miatt történjen ilyen baleset.

A magyar szabályozás az unióssal összhangban történik, tehát ugyanazoknak a vizsgakövetelményeknek kell megfelelniük az autóbuszoknak és a sofőröknek – emelte ki a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke.

„Hosszú oldalakon keresztül vannak ezek leírva, amelyeket évente ellenőriz a vizsgahatóság. A nyolc évnél idősebb autóbuszok esetében viszont félévente van egy úgynevezett karbantartási naplóban előírt ellenőrzési kötelezettség, ami a biztonságtechnikai berendezések felülvizsgálatát jelenti, ez egy második műszaki vizsgának tekinthető ellenőrzés. E kettő közötti időben viszont az üzemeltető és a gépjárművezető egyetemlegesen felel azért, hogy ezek az állapotok fennmaradjanak. Ha változást észlel, akkor kijavítsák, ha ez a biztonságtechnikai berendezéseket érinti, akkor a karbantartási naplóban dokumentálja. A számla bizonyító erejű: ki, hol, milyen beavatkozást végzett el, és ez később is kontrollálható” - részletezte Pencz Zoltán.

Egy idősebb autóbusznak ugyanolyan feltételeknek - lefékezettségnek, biztonsági követelményeknek - kell megfelelnie, mint egy fiatalnak – hangsúlyozta a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke. Régóta olyan autóbuszokat gyártanak, amelyek tetőszilárdsági, fékmutatói szabályozva vannak, ennek kell megfelelniük a legmodernebb és a régebbi autóbuszoknak is.

A gépjárművezetőre vonatkozó szabályokról Pencz Zoltán elmondta:

„egy napon belül 9 órát vezethet, egyes esetekben ez felmehet 10-re.

Meg van határozva, hogy ezek között mennyi pihenőidőnek kell eltelnie, illetve a munkakezdés és a munkavégzés között mennyi időnek kell eltelnie. Meghatározzák a heti pihenőidőt, a kétheti pihenőidőt és azt is, hogy azt az időt, amit nem vezetéssel tölt, de nem is pihenőidő, hogyan kell jegyzőkönyvezni.”

A Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke szerint ezek

a szabályok megfelelőek, inkább az ellenőrzésükre kellene fektetni hangsúlyt.

Mint Pencz Zoltán elmondta, nem szükséges a szabályokat feleslegesen szigorítani.

„Ezek szavatolják az utasok biztonságos utazását. Még mindig a legbiztonságosabb közlekedési forma az autóbuszos közlekedés.”

A menetíró készülékek pontosan rögzítik a gépjárművezetési és a pihenési időt, a digitális vagy analóg berendezések által készített adatokat az üzembentartónak kötelessége tárolni, egy ellenőrzés során akár évekre visszamenőleg is vissza lehet ezeket keresni. A büntetések pedig elrettentő erejűek – jelezte a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke.

„Akik túlvezetnek, nem tartják be a pihenőidőket, többszázezres büntetésekre számíthatnak. Azok a vállalkozók, akik komolyan veszik ezt a szakmát, betartják ezeket a szabályokat.”

Az, aki kibérli a buszt, nincs és nem is kell, hogy ismerje ezeket a szabályokkal, célszerű ilyenkor szakember segítségét kérni – hívta fel a figyelmet a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke.

„Minden jó szándék, ellenőrzés és jogszabály ellenére sajnálatos események előfordulhatnak.”

Pencz Zoltán megjegyezte, ma mindenre az a jellemző, hogy egy szolgáltatást mindenki igyekszik a lehető legolcsóbban megvenni, akkor van baj, ha a gazdasági szempontok elnyomják a biztonságiakat.

„Minden vállalkozó kellő felelősséggel gondol arra, hiszen emberéletekről van szó, hogy ne szoríthassák háttérbe a gazdasági szempontok a biztonságiakat” - hangsúlyozta a Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: mi nem a háborút akarjuk megnyerni, hanem a békét

Orbán Viktor: mi nem a háborút akarjuk megnyerni, hanem a békét

A miniszterelnök pénteki terjedelmes interjújában tett bejelentést a csütörtökön ismertté vált megállapodás hátteréről a munkaadók és a munkavállalók között. Arról is beszélt, hogy a háború két legveszélyesebb hónapja következik. Közölte, meg fogja hívni Magyarországra a Nemzetközi Büntetőbíróság által üldözött Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnököt.

Szép a havazás, csak közlekedni ne kelljen - fotók

A havas táj látványát, a téli hangulatot sokan szeretjük, közlekedni benne annál kevésbé tartozik a kedvenceink közé. Ám ez a két dolog együtt jár, mint azt a szép, de némiképpen ijesztő fotóinkon is látszik.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×