eur:
407.58
usd:
385.99
bux:
77965.78
2024. november 20. szerda Jolán

Jövő évtől lesz változás a közlekedésben

Jövő évtől üzemelteti az állam a főváros környéki HÉV-közlekedést, a fővárossal pedig még idén elszámolnak.

Eredetileg július 1-jén vette volna át a MÁV a HÉV-vonalak üzemeltetését, ugyanis erről állapodott meg a kormányfő és a budapesti főpolgármester tavaly decemberben. Az időpontot azonban elég gyorsan módosítani kellett, mivel a fővárosnak előbb külön társaságba kell kiszerveznie a HÉV üzemeltetését, és ezt tudja majd az állam átvenni.

A feladat koordinálásával megbízott Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára az InfoRádiónak azt mondta: jelenleg is zajlik a kiszervezés, de november 30-ára már minden készen áll az állami üzemeltetésre. Fónagy János hozzátette: akkor a fővárossal is elszámolnak.

„Jelenleg a főváros havi 500 millió előleget kap. November 30-ával, pontosabban hogy a teljes gazdasági év legyen, december 31-ével fogunk a fővárossal elszámolni, és amennyiben a tényleges és igazolt költségek ezt meghaladják, akkor természetesen azt az állam akkor már mint az új tulajdonos, a fővárossal elszámolja” - közölte Fónagy János.

Az utasok a változásokból egyelőre semmit sem érzékelhetnek, marad a menetrend és a dolgozói állományt is átveszik – hangsúlyozta az államtitkára. Fónagy János kiemelte: bár a főváros a városhatáron túlra közlekedő járatoktól kívánt megválni, és ezt a kérést teljesíti a kormány, azonban ennek jó oldala, hogy az igen idős járműállományt is korszerűsíteni tudják, főként uniós forrásból.

„Nyilvánvaló, hogy ezeket az 50-60-70 éves HÉV-vonalakat – amelyek nagyon jelentős forgalmat bonyolítanak le – az elkövetkezendő években szükséges felújítani. Egyébként a finanszírozás mellett ez volt az átvétel másik fő érve, hogy a főváros és Pest megye eddig nem részesülhetett uniós pénzekben a gazdasági mutatói alapján, ha viszont ezeket a HÉV-vonalakat besoroljuk a MÁV üzletágai közzé, akkor a kötöttpályás fejlesztési programokban részt tudnak venni” - fogalmazott az államtitkár.

Az agglomerációs járatok üzemeltetési költsége évente 15 milliárd forint volt, a jegyárbevétel viszont csak 4 és fél milliárd, az éves több mint 10 milliárdos veszteségtől akart szabadulni és tudott is a főváros, ennek része a HÉV-járatok üzemeltetése.

A tervek szerint a HÉV-et üzemeltető társaságot a MÁV kapja majd meg, a vasúttársaságnál a végleges kormányzati döntéséig ezt nem kívánták kommentálni. Azt azonban Fónagy János is a legvalószínűbb megoldásnak látta, ha a MÁV lesz a HÉV-vonalak új gazdája.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Schmidt Mária: a normalitás választása volt Amerikában, egyben egy elitellenes népszavazás

Donald Trump megválasztásával a reálpolitika és a kiszámatóság kerül előtérben az ideológia helyett, és ezzel kezelheti a konfliktushelyzeteket is – mondta Schmidt Mária Széchenyi-díjas történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója. Az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt a magyar–amerikai viszony változásáról, Európa szorult helyzetéről és kitért a közel-keleti válság lehetséges megoldásaira is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.20. szerda, 18:00
Takács Ernő
az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület elnöke
A tech papírok húzták az amerikai tőzsdéket, ralizott az Nvidia

A tech papírok húzták az amerikai tőzsdéket, ralizott az Nvidia

Felemás mozgásokat láthattunk kedd reggel az ázsiai piacokon, ezt követően Európában jó hangulatban indult a kereskedés, de hamar elfogyott a lendület. Gazdasági események szempontjából idehaza az MNB kamatdöntése volt izgalmas, Amerikában pedig a friss lakáspiaci adatokra ajánlott ma figyelni. Az európai tőzsdéken egyre nagyobb mínuszok voltak megfigyelhetők, miután a piaci szereplőket aggasztja, hogy Oroszországban jóváhagyták a nukleáris elrettentésre vonatkozó változtatásokat. A magyar piac ebben a miliőben is alulteljesített, az esést az OTP részvénye vezette. A tengerentúlon a technológiai részvények teljesítettek jól a mai kereskedésben, élen az Nvidiával.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×