eur:
391.38
usd:
361.11
bux:
73511.06
2024. július 29. hétfő Flóra, Márta

A kerület, ahol nem csökken a népesség

A XI. kerület egyike azon kevés városrészeknek, ahol az elmúlt években megállt a népességfogyás. A vállalkozói lakásépítés ütemét még tovább gyorsíthatják az olyan nagyberuházások, mint a 4-es metró vagy a Lágymányosi öbölbe tervezett szabadidőközpont.

A XI. kerület 1930-ban "született" Szent Imre város néven, 1950-ben nyerte el mai formáját, és 2005-ben lett hivatalosan Újbuda. A 140 ezer lakossal rendelkező városrész Budapest legnagyobb és legnépesebb kerülete. A XI. kerületi önkormányzatot 2002 óta a szocialista Molnár Gyula vezeti.

Az elmúlt ciklusban a 4-es metróval kapcsolatban volt a legtöbb nyilvános vita. Civil és környezetvédő szervezetek már régóta szeretnék elérni, hogy a 2010-ben elkészülő metró végállomása ne a Kelenföldi pályaudvarnál, hanem kijjebb, a budaörsi virágpiacnál legyen.

Az építési tervekben szereplő Etele téri végállomás elhelyezése, és a várható forgalomnövekedés ellen többször tüntettek az Õrmezőiek. A meghosszabbításra ugyan a főváros vezetése ígéretet tett, de még a nyomvonalat sem kezdték el megtervezni.

A metróépítés mellett jelentősen befolyásolja majd a kerület arculatát a Lágymányosi öbölbe tervezett szabadidőközpont. Ha megépül, talán valóra válhat az a régi fővárosi ígéret, hogy az 1-es villamost átvezetik Budára a Lágymányosi hídon.

A villamosra előbb-utóbb nagy szükség lesz, mert a kerületben erőteljes lakásépítés folyik. Az elmúlt években több mint háromezer új lakás épült, és ennek köszönhetően a kerületnek olyan feladatokkal is meg kell megküzdenie, mint az óvodai férőhelyszám növelése.

Újbuda közlekedésének egyik legneuralgikusabb pontja az Andor utca. Itt halad keresztül az M7-es autópálya Lágymányosi hídra tartó forgalma, zajjal és füsttel árasztva el a környéket. A rossz minőségű úton állandó a dugó, de nem lehet bővíteni, mert a környékbeliek tiltakoznak a várható forgalomnövekedés ellen.

Felújítás hiányában viszont szagolhatják a dugóban araszoló járművek kipufogófüstjét. A lakosok egyelőre mindenképpen rosszul járnak, mert a kártalanítást se így, se úgy nem kapják meg. A dugót egyébként ma már interneten is meg lehet szemlélni a kerület vezetése jóvoltából, ám az új kamerarendszer az ellenzék szerint inkább látványos, mint hasznos.

Sokat segítene a dél-budai közlekedési rendszeren a Galvani úthoz és az Albertfalvai kitérőhöz tervezett két Duna-híd, amelyekre azonban még legalább tíz évet várni kell.

Az elmúlt év krónikájához tartozik, hogy a kerületben leltek rá idén Budapest legnagyobb illegális szeméthegyére, amelynek ügye gyorsan és szerencsésen rendeződött. A sittszállító fuvaros ugyanis beazonosítható számlákat is kiöntött a hulladékkal, így hamar elkapták a rendőrök, és elszállíttatták vele a szemetet.

A legtöbb esetben azonban nem sikerül elcsípni az illegálisan szemetelőket. A Kamaraerdőben például kutyás őr figyeli a szemeteskonténereket közpénzen, nehogy elborítsa környéküket az illegális hulladék.

Az InfoRádió önkormányzati választási vitaműsorának kedden este Kupper András a Fidesz-KDNP és Molnár Gyula, az MSZP-SZDSZ jelöltje, jelenlegi polgármester lesz a vendége. Az Országos Választási Iroda honlapja szerint rajtuk kívül még Juhos Katalin a Zöld Demokraták, és Somogyi István az MDF támogatásával indul a kerületben a polgármesteri címért.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Nagyon beindult a fővárosi újlakás-piac, rengeteg helyen egekben a négyzetméterár

Nagyon beindult a fővárosi újlakás-piac, rengeteg helyen egekben a négyzetméterár

A tavalyi mélypont után a 2024-es év első felében rákapcsoltak a lakásépítők a fővárosban: decemberig csaknem hat és fél ezer új lakás átadását ígérik a beruházók Budapesten. Az OTP Ingatlanpont vezető elemzője azt mondta az InfoRádióban, hogy a XII. kerületben már négy és fél millió forintos négyzetméterárral is lehet találkozni.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.29. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×