Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.34
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia

Beperelte az autógyárat - a nevéért

Szokatlan bírósági eljárásra kerül sor Franciaországban: egy Zoé Renault nevű egyetemista lány azt akarja elérni, hogy a Renault autógyártó ne nevezhesse Zoénak a jövőre piacra kerülő elektromos üzemű modellcsaládjának legkisebb tagját. A 23 éves párizsi hölgy "az élő és az élettelen közötti nyilvánvaló különbség tiszteletben tartására" akarja rákényszeríteni Európa egyik legnagyobb autógyártóját, az elemzők szerint azonban az eddigi joggyakorlat ismerete alapján, erre meglehetősen kevés esélye van.

Nem az érintett az egyetlen, aki a névválasztás miatt háborog: a Zoé névre keresztelt lányok szüleinek egy csoportja nemrég aláírásgyűjtésbe kezdett, hogy a "kisajátítást" megakadályozzák. "Ne engedjük, hogy lányaink gyönyörű nevét egy gépkocsihoz kapcsolják!" - olvasható egyebek mellett a kiáltványban, amelyet eddig mintegy ötezren írtak alá.

A kezdeményezők azt mondják, elegük van a túlzásba vitt antropomorfizmusból - a szó az emberre jellemző tulajdonságok átvitelét jelenti a külvilág jelenségeire -, annál is inkább, mivel a görög eredetű keresztnév életet jelent. Szerintük egyszerűen elfogadhatatlan, hogy ezt az erős nevet egy gömbölyded gépkocsi viselje, még akkor is, ha nulla a káros anyag kibocsátása.

A méltatlankodás amúgy a francia határokon is átcsapott, az ügy kapcsán a brit The Gardian egyik, szintén e keresztnevet viselő újságírója is zászlót bontott. Zoe Williams egyik cikkében egyenesen úgy fogalmazott, hogy véget kell vetni "az innovációs vandalizmusnak". A Renault azonban egyelőre hajthatatlan, szóvivője útján tudatta: más cégek is használnak személynevet termékeik vagy szolgáltatásaik megjelöléséhez, és azokat senki sem kifogásolja.

Hogy a tiltakozás korántsem tekinthető puszta szeszélynek, azt egy másik női keresztnév, a Mégane sorsa is jól mutatja. A név, amely amúgy gyöngyöt jelent, egyesek szerint pedig a latin "tisztaságot" jelentő Margaritából származik. Ma már a legtöbb embernek mégis a Renault egyik sikeres, a kilencvenes években piacra dobott modellcsaládját juttatja az eszébe, pedig a név sokáig kifejezetten népszerű volt a szülők körében.

Az autógyártó lépésének az lett a következménye, hogy a Mégane nevet ma már egyáltalán nem használják Franciaországban, és a most petíciózó szülők tisztában vannak, hogy a Renault győzelme esetén a Zoé névre is hasonló sors várhat.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

46 százalékkal nőtt a közvetlentőke-befektetések állománya 2023-ról 2024-re Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében – erről beszélt Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője az InfoRádióban.
VIDEÓ
Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Néhány esztendeje egy vezető hazai politikus jelentette ki, hogy a vétójog az utolsó védőbástyája az európai sokszínűségnek és szuverenitásnak. Nos, a kormány tagjai – mint a dicső végvári vitézek büszke utódai – az elmúlt időben igencsak sűrűn gyakorolhatták a nemzeti szuverenitás védelmét, mivel jószerint csak azokat az EU-s kezdeményezéseket és indítványokat nem vétóztak meg, amelyek egy csepp áldozatot sem kívántak meg hazánktól. A megvétózott kezdeményezések sorába tartozott az Európai Tanács decemberi ülésének napirendjére tűzött, a Mercosur-országokkal (tagjai Argentína, Brazília, Paraguay és Uruguay, társult tagjai pedig Chile, Kolumbia, Ecuador, Guyana, Peru, Suriname és Bolívia) kötött új védintézkedésekről szóló megállapodás megerősítéséről szóló határozat is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×