Az autós üldözések végrehajtása, a menekülők és az ámokfutók leállítása egyike a rendőri munka legnagyobb kihívásainak. A jellemzően extrém gyorshajtások, valamint más, veszélyes közlekedési szabályszegések sorozatos elkövetése miatt a baleseti, sérülési és halálozási kockázat igen magas, ezért a rendőröknek igencsak meg kell gondolniuk, mit tehetnek, és mit nem - írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.
Ha ugyanis baleset történik, komoly veszélybe kerül a járművezető, az ő utasai, a rendőrök és a közlekedés más résztvevői is. Emellett a járművek a tárgyakben, épületekben, infrastruktúrában is károkat okozhat.
Friedrich-Wilhelm Veuhoff nyugdíjas német mérnök egy olyan eljárást fejlesztett ki, ami segíthet az ámokfutók elfogásában, a forgalomból történő biztonságos kivezetésükben, valamint a tömegek biztonságára veszélyt jelentő, gépjárművel elkövetett agresszív támadások megakadályozásában - írja a szakportál. A krone.at forrásai szerint
a találmány nem más, mint egy "digitális lasszó", mely alapeleme egy mobiltelefonos interfésszel ellátott kis vezérlőegység, amelyet a gépjárműbe kell építeni akár gyárilag, akár utólag.
Ha üldözéses helyzet áll elő, a rendőröknek annyi a teendőjük, hogy a jogszabályi feltételek fennállása esetén beírják az adott gépjármű rendszámát a fedélzeti terminálba, és digitális STOP parancsot küldenek, amit a vezérlőegység azonnal végrehajt úgy, hogy lekapcsolja a gyújtást.
Így a céljármű motorja leáll, a jármű lassulni kezd, majd megáll. Így minimalizálhatók a baleset és károkozás kockázatai, és az elkövetőt - hacsak nem menekül tovább gyalog - a helyszínen el lehet fogni. Plusz a jármű felé távvezérlés útján elrendelt továbbhaladási tilalmat a beavatkozás után csak a rendőrség oldhatja fel.
A mérnök jelenleg szabadalmaztatni szeretné találmányát és befektetőket keres a fejlesztéséhez. További részleteket nemigen tudni, azt viszont igen, hogy a hackerek elleni védelem kiemelt szerepet kapott, hiszen korábban már többször bebizonyosodott, hogy lehetséges az autókat távvezérlés útján megállítani.
A rendőrség által ugyanez a folyamat kizárólag ellenőrzött módon, jogszabály által meghatározott feltételek fennállása esetén valósulhatna meg - írják. További érdekesség, hogy a hogy a távirányításos leállítás folyamata automatizálható,
így például azok a járművek is megállíthatók, amik gyanúsan nagy sebességgel haladnak tömegrendezvények irányába, megelőzve ezzel a gázolásos merényleteket.
A szakportál megjegyzi, hogy bár az elvi lehetőség jó, de meglehetősen kicsi az esélye, hogy az Európia Bizottság belátható időn belül fenntartások nélkül elfogadja, és annak gépjárműbe történő beépítését kötelező technológiaként írja elő az autógyártók számára. Ehhez ugyanis vizsgálatokra, konzultációkra és egyeztetések végrehajtására, uniós szintű norma kiadására és számos más feltétel megteremtésére lenne szükség. Ez pedig még kedvező fogadtatás esetén is évekbe telhet.
Az eszköz viszont hatékony lehet a notórius, visszaeső gyorshajtókkal, extrém sebességgel száguldókkal szemben is, ha a technikai eszköz járműbe történő utólagos beépítését és alkalmazását joghatóság az eljárása során az elkövetővel szemben elrendeli, hasonlóan az alcohol-lockhoz.