Hónapok óta a Volkswagen válsága tartja izgalomban Németországot: a cégvezetés a takarékosság jegyében üzembezárásokat és jelentős elbocsátásokat tervez. A hét közepén a Ford németországi problémái miatt a cég bajorországi gyárában kampányolt az elektromos autók mellett még a kancellár, Olaf Scholz is. Legutóbb pedig a gazdasági miniszter, a zöldpárti Robert Habeck tett javaslatot a válság az elektromos autók iránti kereslet fellendítésére.
Feltételezések szerint Habeck már nem elsősorban gazdasági miniszterként, hanem pártja kancellárjelöltjeként állt elő a német média által rendkívülinek minősített indítványával. Három éve hivatalban lévő miniszterként ezt már korábban megtehette volna, a február végi választásokra készülő kancellárjelöltként ugyanakkor most nyílt alkalma erre.
A Frankfurter Allgemeine Zeitung szerint a német autóipar támogatása érdekében arra tett javaslatot, hogy töltési, továbbá adókedvezményekkel ösztönözzék az elektromos autók vásárlását. A javaslat lényege, hogy a tulajdonosok 1000 eurós "töltési hitelt" kapnának autóik nyilvános állomásokon történő feltöltésére. A Habeck által vezetett gazdasági és klímaügyi minisztérium közleménye szerint ez egyaránt vonatkozna új és használt elektromos autók vásárlására.
A hitelt az állam finanszírozná,
mint ahogy az említett adókedvezményi struktúrát is. Ez utóbbi az alacsony és közepes jövedelmű vásárlókra terjedne ki: a vásárlók a beszerzési költségek bizonyos hányadát levonhatnák az adójukból.
Az elektromos autók vásárlásának előmozdítása érdekében a "Habeck-minisztérium" az alacsony jövedelmű vásárlók esetében olyan alternatívákat is talonban tart, mint a "szociális lízingmodell". Sajtóértesülés szerint a Habeck-javaslat a használt autók vásárlóit ösztönözné továbbá azzal is, hogy száz euróval támogatnák a akkumulátorok hivatalos ellenőrzését, így a potenciális vásárló bizonyosságot szerezhet az általa vásárolni kívánt használt elektromos autó akkumulátorának állapotáról, ezáltal pedig a jármű értékéről is.
Mindez egyelőre csak javaslat. A hivatalban lévő szociáldemokrata–zöldpárti kisebbségi koalíciónak már csupán nem sokkal több mint két hónapja maradt az indítvány elfogadtatására. Ez is magyarázhatja, hogy a javasolt állami támogatások időtartamát az idézett források szerint az indítvány nem említette, mindössze "a bizonyos ideig" kifejezés kerül bele a minisztériumi dokumentumba.