eur:
394.3
usd:
354.01
bux:
72739.04
2024. szeptember 18. szerda Diána
A drónnal készült felvételen olajfogó úszó gátakkal akadályozzák meg az olajfoltok terjedését a perui Ventanilla Cavero tengerpartja közelében 2022. január 22-én. A Csendes-óceán déli részén fekvő Tonga közelében található tenger alatti Hunga-Tonga-Hunga-Haapai tűzhányó kitörése miatt több mint 6000 hordónyi olaj ömlött az óceánba Peru partjainál január 15-én. A tongai vulkánkitörés keltette hatalmas hullámok elmozdították a Repsol spanyol olajvállalalat egyik kőolajat szívattyúzó tartályhajóját a perui La Pampilla olajfinomítóban, ez okozta az olaj kiömlését.
Nyitókép: MTI/EPA-EFE/Cristian Olea

Csillagászati óceánszennyezési per kezdődik egy dél-amerikai ország és egy magáncég között

4,5 milliárd dollárt követelnek a szennyezést okozó Repsoltól: több mint tízezer hordónyi olaj ömlött a Csendes-óceánba januárban Lima partjainál.

A gigaösszeg kétharmadát a környezetben bekövetkezett károkért, egyharmadát pedig a lakosság kártalanítására követeli Peru a spanyol olajcégtől, amely elhárítja, hogy felelős lenne az esetért – írja a BBC.

A vállalat kezdeti magyarázata szerint a baleset a tongai vulkán kitörésekor keletkező hitelen és szokatlan hullámzás miatt következett be. Később már egy tankerhajót vádolt. Kedden egy perui bíró elfogadta az Indecopi által a Repsol ellen benyújtott 4,5 milliárd dolláros keresetet, ami azt jelenti, hogy az ügy bíróság elé kerül.

A Repsol nem érzi magát felelősnek

A balesetben egy víz alatti olajvezeték volt érintett január 15-én: akkor ömlött olaj a vízbe, amikor a Mare Doricum nevű, olasz zászló alatt közlekedő tartályhajó a Repsol La Pampilla finomítójában kirakodott. A Repsol tagadja felelősségét és alaptalannak nevezi az ellene felhozott vádakat.

"Még nem kaptunk értesítést arról, hogy a bíróság elfogadta volna a keresetet, és nem ismerjük az annak részleteit" – mondta a cég szóvivője a BBC-nek.

"A okokat még vizsgálják, de

az előzetes megállapítások szerint a Mare Doricum hajó ellenőrizetlen mozgása okozta a balesetet, miközben a tanker nyersolajat rakodott ki a terminálon.

Ennek ellenére a Repsol minden rendelkezésére álló eszközt bevetett a partvidék szennyeződésének megfékezésére, a terület megtisztítására és helyreállítására, a térségben élő közösségek megsegítésére, valamint az olajfolt által érintett állatvilág megmentésére és ellátására" – tette hozzá a szóvivő.

Sokan vesztették el az állásukat is

Pedro Castillo perui elnök minden idők egyik legnagyobb ökokatasztrófájaként beszélt az esetről, mely miatt halászok és a turizmusban dolgozók tömege vesztette el megélhetését. A parttól 150 kilométeres körzetben élők életére máig kihatnak az olajszennyezés hatásai a pert indító Indecopi szerint. Még januárban indult nyomozás a Repsol büntetőjogi felelősségének megállapítására: a cég helyi vezetői másfél évig nem hagyhatják el Perut.

A cég szerint az olajfolt feltakarítása 150 millió dollárba kerül – ez a cég tavalyi nettó bevételének tizenhatoda.

Stuart Haszeldine, az Edinburgh-i Egyetem geotudományi professzora szerint a közösségeknek és az országoknak "joguk van elvárni a biztonságos olaj- és gázszállítást".

"Ez próbatétel Peru jogrendszerének erejével kapcsolatosan, hogy kikényszerítsék az igazságosságot egy azt nem akaró, jó forrásokkal rendelkező multinacionális céggel szemben. A végső egyezséget befolyásolhatja a Repsol saját hírnevének és a globális működésre vonatkozó jövőbeli engedélyeinek értékelése" – tette hozzá.

Két védett terület is érintett

Melissa Moore, az Oceana, az óceánok védelméért kampányoló jótékonysági szervezet brit politikai vezetője elmondta, örömmel hallotta, hogy az ügy bíróság elé kerül.

"Ez a káros olajszennyezés két védett biodiverzitású területen, az Ancón rezervátumban és a Pescadores-szigeteken okozott pusztítást, amelyek olyan ikonikus és jogilag védett fajoknak adnak otthont, mint a Humboldt-pingvin és a tengeri vidra" – mondta.

Címlapról ajánljuk
Árvízhelyzet a Dunakanyarban és a fővárosban: elfogyott a római-partiak türelme

Árvízhelyzet a Dunakanyarban és a fővárosban: elfogyott a római-partiak türelme

A Dunakanyar több településén, Budapesten pedig a Római-parton és a Margit-szigeten megfeszített munkával készülnek a dunai árhullám hétvégi tetőzésére. Az egyik III. kerületi civil szervezet árvízvédelmi védmű megépítését követeli a Fővárosi Önkormányzattól.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.18. szerda, 18:00
Gerőfi-Gerhardt András
a Fővárosi Csatornázási Művek műszaki vezérigazgató-helyettese
Meglepő kutatás: a fiataloknál csökkent leginkább a banki tartozások aránya

Meglepő kutatás: a fiataloknál csökkent leginkább a banki tartozások aránya

A Portfolio és az EOS Faktor közös konferenciáján mutatták a legfrisseb adós ügyfélkutatást, amelyben több mint ötszázezer, 2023-ban Magyarországon kezelt fedezetlen ügyet vizsgáltak meg, összevetve nemcsak az előző évvel, de a 2019-es világjárványt megelőző adatokkal is. A kutatáson túl szó volt a követeléskezelési szektor jelenlegi helyzetéről, a hazai vállalkozási hitelpiacról és az MNB legújabb fizetési szolgáltatásáról, a qvikről is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×