eur:
402.13
usd:
383.27
bux:
87542.1
2025. február 16. vasárnap Julianna, Lilla
Nyitókép: boeing.com

Újra a levegőbe emelkedhet a tragikus sorsú géptípus

Novemberben feloldhatja a Boeing 737 MAX másfél évvel ezelőtt elrendelt repülési tilalmát az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) - közölte a szervezet vezetője pénteken.

Patrick Ky elmondása szerint az EASA nem sokkal az után tervezi a típus használatának újbóli engedélyezését, hogy az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) is kiadja az üzemeltetéshez szükséges dokumentumokat. Európában így az év vége előtt ismét használhatják majd a típust a légitársaságok, bár erre még a cég bejegyzése szerinti ország légügyi hatóságától is engedélyt kell kérni.

Az igazgató tájékoztatása szerint egyebek között arról is megállapodtak a Boeinggel, hogy a pilóták kézzel kikapcsolhatják a kormányrázó berendezést, amely veszélyhelyzetekre figyelmeztet. Az amerikai cégnek emellett egy harmadik, számítógép által vezérelt állásszög-jeladót is be kell majd szerelnie a MAX-okba. Ebből a műszerből kettő volt eddig, de a gép rendszerei egyszerre mindig csak az egyikből kaptak adatokat. A már legyártott példányoknál később, tervezett karbantartás keretében végzik el az átalakítást.

Patrick Ky jelezte: a Boeing másik típusa, a még berepülési fázisban lévő 777X engedélyezése a korábbinál jóval részletesebb lesz, és nagy figyelmet fordítanak majd a repülésirányító rendszerek vizsgálatára.

Az EASA mellett az amerikai, kanadai, brazil és kínai hatóságok is külön vizsgálják a Boeing által elvégzett módosításokat.

A típussal fél éven belül két halálos légikatasztrófa is történt, amelyekben 346-an vesztették életüket. 2018 októberében a Lion Air, 2019 márciusában pedig az Ethiopian Airlines egy-egy járatát teljesítő gép zuhant le.

Az eddigi vizsgálatok szerint ebben nagy szerepe volt az átesésvédelmi rendszernek, amely egyetlen jeladóból vett adatot. A Boeing az elmúlt másfél évben egyebek között átalakította a teljes repülésirányító rendszert, és az átesésvédelmi berendezés már több jeladót használ. Emellett a társaságnak módosítania kellett a pilótaképzés anyagát is.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.17. hétfő, 18:00
Csiki Varga Tamás
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet tudományos főmunkatársa
Veszélyes csapda egy államnak belföldre eladósodnia

Veszélyes csapda egy államnak belföldre eladósodnia

Az EU-tagállamok fiskális helyzete jelentős eltéréseket mutat, különösen az államadósság, a költségvetési egyenleg és a bankrendszer hazai államadósság-kitettsége („home bias”) tekintetében. Míg korábban az Európai Unió kifejezetten pártolta, hogy a tagállamok a hazai szereplőkre támaszkodjanak inkább az adósságfinanszírozásban, most egy friss bizottsági elemzésben árnyalták már álláspontjukat. Arra jutottak, hogy a magas belföldi kitettség (különösen ha a bankrendszer felé áll fenn) növeli a pénzügyi stabilitási kockázatokat, különösen egy esetleges fiskális vagy gazdasági sokk esetén a túlságosan nagy egymásrautaltság miatt, amire a Bizottság erősebb diverzifikálást ajánl a finanszírozásban.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×