Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus

Mély válságban az EBESZ

Fennállásának legsúlyosabb válságához érkezett az EBESZ, miután nem közeledtek az álláspontok a szervezet ljubjanai külügyminiszteri értekezletén. Veszélybe kerülhet a közös zárónyilatkozat elfogadása is.

Az 55 tagországot tömörítő Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) életében a legnagyobb problémát továbbra is az jelenti, hogy orosz csapatok állomásoznak Moldovában és Grúziában, és több ország is ellentétesen ítéli meg a szervezet választási megfigyelői tevékenységét.

Az orosz külügyminiszter a szervezet mélyreható reformját sürgette. Szergej Lavrov szerint az EBESZ részrehajló és egyoldalú, működése pedig nem hatékony.

Az orosz diplomácia vezetője úgy vélte, hogy a szervezet túl nagy súlyt fektet emberi jogi ügyekre, s közben elhanyagolja a biztonsági és a gazdasági kérdéseket. Bizonyos esetekben elhanyagolja a kisebbségek, például "a másodrendű állampolgárokként kezelt" lettországi és észtországi oroszok védelmét is - tette hozzá Szergej Lavrov.

A politikus éles szavakkal bírálta a szervezet választási megfigyelői tevékenységét. Az Egyesült Államok határozottan visszautasította a vádakat.

A kialakult helyzet miatt keddre virradó éjjel a szervezet soros elnöki tisztét betöltő Szlovénia külügyminisztere, Dimitrij Rupel egyfajta válságtanácskozásra hívta össze a diplomatákat abban a reményben, hogy mégis sikerül konszenzust elérni. A háromórás tanácskozást követően Rupel elismerte, hogy közeledtek ugyan az álláspontok, a zárónyilatkozat azonban továbbra is kérdéses.

Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 7. 10:20
×
×
×
×