Infostart.hu
eur:
396.67
usd:
337.84
bux:
101380.77
2025. július 26. szombat Anikó, Anna
Az orosz kőolajat szállító Barátság csővezeték fogadóállomása a csehországi Nelahozeves környékén működő olajtartálytelepen 2022. augusztus 15-én. Ide fut be a cseh olajimportot biztosító másik vezeték, az IKL csővezeték is. A telep tárolókapacitása 1 675 000 köbméter.
Nyitókép: Az orosz kőolajat szállító Barátság csővezeték fogadóállomása a csehországi Nelahozeves környékén 2022. augusztus 15-én. MTI/EPA/Martin Divisek

Petr Fiala: Csehországnak már nincs szüksége orosz kőolajra

Elkészült a TAL európai kőolajvezeték kibővítése, így Csehország már nincs rászorulva az orosz szállításokra -jelentette be a cseh miniszterelnök.

"Csehország ezzel újabb lépést tett energetikai függetlensége felé" - mondta Petr Fiala újságíróknak. Jaroslav Pantucek, az ország vezetékhálózatát üzemeltető Mero állami vállalat igazgatója szerint Csehország a gyakorlatban most használja első ízben a kibővített TAL vezetéken keresztül az országba érkezett, nem orosz származású kőolajat.

"A nem orosz eredetű kőolaj első szállítmányai az olasz Trieszt kikötőből szerdán érkeztek meg Nelahozevesbe a központi elosztóhelyre. A Mero csütörtök délután elkezdi ennek a kőolajnak a szállítását tulajdonosának, az Orlen Unipetrol társaságnak a Litvínovban működő finomítóba" - jelentette ki Jaroslav Pantucek.

Csehország kőolajszükségleteit több mint 60 éven keresztül alapvetően Oroszországból a Barátság kőolajvezetéken keresztül fedezte.

Az orosz kőolajról való teljes leválásról a cseh kormány 2022-ben az Ukrajnai elleni orosz támadás után döntött. Ehhez arra volt szükség, hogy növeljék az olasz Triesztet és a német Ingolstadtot összekötő TAL vezeték szállítási kapacitását a cseh igényeknek megfelelő mértékben. Ez a kőolaj azután a múlt század kilencvenes éveiben épült Ingolstadtból a Kralupy nad Vltavouba vezető IKL nevű vezetéken keresztül jut el Csehországba.

A bővítéssel a TAL, illetve az IKL csehek által használt kapacitása évi 4 millió tonna kőolajról 8 millió tonnára nőtt. Ezt a kőolajat a nyugat-csehországi Litvínovban és Kralupy nad Vltavouban lévő kőolajfinomítók fogják feldolgozni. Mindkét cseh kőolajfinomító tulajdonosa a lengyel Orlen Unipetrol. A Barátság és IKL vezetékek csehországi szakaszának üzemeltetője a Mero állami vállalat.

A TAL-PLUS projektről a cseh kormány 2022 novemberében döntött, reagálva az ukrajnai háborúra, a munkák 2023 májusában kezdődtek meg. "A projekt költségei 1,6 milliárd koronát (25,6 milliárd forint) tesznek ki, ezt a Mero saját bevételeiből finanszírozta, az állami költségvetést ezért nem terhelték" - magyarázta Zbynek Stanjura pénzügyminiszter újságíróknak.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.28. hétfő, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. július 25. 20:55
×
×
×
×