eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma
A Szuezi-csatorna Hatóság által közreadott képen vontatóhajókkal és munkagépekkel próbálják kiszabadítani a keresztbe fordult és beszorult Ever Given nevű konténerszállítót a Szuezi-csatornában 2021. március 28-án. A világ egyik legnagyobb teherhajója öt napja blokkolja a forgalmat, a baleset miatt felfüggesztették a hajóforgalmat a Szuezi-csatornában.
Nyitókép: MTI/EPA/Szuezi-csatorna Hatóság

Rekordkevés hajó veszett oda a világ tengerein, de...

Rengeteg problémával kell szembenéznie a szektornak. Az csak az egyik, hogy sosem borult olyan sok konténer a vízbe, mint most.

Az elveszett nagyhajók száma 2020-ban is rekordalacsony szinten volt, a bejelentett incidensek száma pedig csökkent az előző évhez képest. Egy átfogó iparági jelentés szerint a koronavírus, az óriáshajók, az ellátási lánc és a klímaváltozás kihívásai azonban jócskán éreztetik a hatásukat a tengeri szállításban is – írja összeállításában a napi.hu az Allianz biztosító globális iparági jelentése alapján. A tanulmány a bruttó 100 tonnát meghaladó bejelentett veszteségeket és baleseteket elemzi.

Tavaly a világon összesen 49 hajó eltűnését jelentették, ami hasonló az egy évvel korábbi adathoz (48), és a második legalacsonyabb ebben a században.

A 2020-as adatok értelmében 10 év alatt 50 százalékos csökkenést regisztráltak: 2011-ben 98-ilyen esetet jegyeztek fel.

A hajózási incidensek száma 2020-ban 2818-ról négy százalékkal 2703-ra csökkent, az előző évtizedben így összesen több, mint 870 hajózási káresemény történt.

Továbbra is a dél-kínai, indokínai, indonéziai és Fülöp-szigeteki tengeri régió vezet a globális veszteségek terén – 2020-ban átlagosan minden harmadik veszteség (16) ezekhez a térségekhez kapcsolódott.

A tavalyi év teljes veszteségeinek legfőbb oka az elmerülés volt – átlagosan minden második érintett hajó elsüllyedt, vagy a víz alá merült. A berendezések megrongálódása vagy meghibásodása az összes hajózási incidens legfőbb oka volt (40 százalék).

A teljes veszteség már harmadik éve történelmi mélypontra süllyedt, ez azonban nem jelenti azt, hogy nyugodtan hátradőlhetünk. A folyamatos személyzeti válság, a nagyobb hajók által okozott egyre több probléma, az ellátási láncban jelentkező késedelmekkel és zavarokkal kapcsolatos aggályok, valamint a környezetvédelmi célkitűzések teljesítése jelentős kockázatkezelési kihívások elé állítja a hajók tulajdonosait és személyzetét egyaránt – mondta Rahul Khanna kapitány, a jelentés tengeri kockázatokkal kapcsolatos tanácsadói részlegének globális vezetője.

Idén júniusban a becslések szerint rekordszámú – összesen 300 – teherhajó várakozott, hogy bejuthasson a zsúfolt kikötőkbe. A tartályhajók kikötőkben való várakozással töltött ideje 2019 óta megduplázódott.

A személyzet lecserélésének ellehetetlenülése továbbra is a tengerészek egészségi állapotát, jóllétét befolyásoló humanitárius krízis. 2021 márciusában a becslések szerint mintegy 200 ezer tengerész rekedt a hajók fedélzetén, mivel a Covid–19 miatti korlátozások miatt nem térhettek haza.

A tengeren odaveszett konténerek száma szintén tetőzött tavaly 3000 fölötti esetszámmal, és a trend 2021-ben is folytatódik.

A nagyobb hajók, az egyre szélsőségesebb időjárás, a teherszállítási díjak meredek emelkedése, és a rakomány súlyának nem megfelelő bevallása, ami az egymásra rakott konténerek ledőléséhez is vezethet, továbbá a fogyasztási cikkek iránti kereslet ugrásszerű növekedése mind-mind szerepet játszhat ebben az emelkedésben.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×