eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Autókereskedő egy autót mutat egy érkelődőnek a Fővárosi Autópiacon, a XIX. kerületi Nagykőrösi úton 2013. szeptember 7-én.
Nyitókép: MTI Fotó: Kovács Tamás

Jó és rossz hírek a magyar autópiacon

Az első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma az idei első félévben elérte a 150 ezret, így ez alapján idén egész évre összejöhet a 300 ezres szám - olvasható ki a KSH legfrissebb adataiból. Az átlagéletkor azonban nem tud csökkenni az öreg importautóknak köszönhetően.

A 2017-es 3,47 milliós autóállomány 2018 első félévében 3,58 millió darabra emelkedett. A forgalomban lévő autók száma már sorozatban a hatodik éve mutat emelkedő tendenciát.

Az autóállomány évről évre látható dinamikus bővülését mutatja, hogy a tavalyi egész éves 272 ezres üzembe helyezés után idén csak az első félévben már 150 ezres első forgalomba helyezést regisztráltak - - írja a Portfolio.

A lap szerint az időarányos számok alapján

2018-ban összejöhet a 300 ezer darabos üzembe helyezés, ami új éves rekordot jelentene.

2017-ben már megközelítette a 2003-as rekordot (274 ezer darab) az újonnan forgalomba helyezett személygépkocsik száma.

Egyre drámaibb a helyzet, még öregebbek az autók

A magyar autós valósághoz azonban hozzátartozik, hogy az autók átlagéletkora folyamatosan emelkedik, és így volt ez 2018 első félévében is. Az idei első félév végén az átlagéletkor 14,2 év volt a tavalyi 14,1 év után.

Már sorozatban 11 éve emelkedik a személygépkocsik átlagéletkora az öreg autók tömeges importjának következtében.

Ennek fényében a 10 év alatti korhatár csak álom marad a következő években.

Itt a halvány reménysugár

A KSH most közzétett friss adataiból egyértelműen kiolvasható: az állomány azért nem fiatalodik, mert hiába sok az "új" forgalomba helyezett autó, nagy részük használt.

Ugyanakkor az utóbbi években lassan fordult a trend: 2015-ben a forgalomba helyezett autók közel 60%-a használt volt, ez az idén az 1. félévben 50%-ra csökkent.

Ha a tendencia folytatódna, lenne esély, hogy megálljon az öregedés.

Az autóparkok öregedése nem egyedülálló jelenség, egész Európában megfigyelhető, azonban a magyar autók átlagéletkora magasnak mondható.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×