Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 26. péntek István

464,5 milliárd forintos BAA ajánlat

A Budapest Airport (BA) Rt. privatizációján 464,5 milliárd forinttal a brit British Airports Authority (BAA) International Ltd. tette a legjobb ajánlatot. A három kötelező érvényű ajánlat közül a londoni Heathrow repülőteret is üzemeltető brit cég ajánlott a legtöbbet.

Ezt Veres János pénzügyminiszter és Mészáros Tamás, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. elnöke jelentette be.

A második legjobb ajánlatot a német Hochtief Airport GmbH, a Hochtief AirPort Capital és a kanadai Caisse de depot et placement du Quebec összetételű konzorcium, a harmadikat a német Fraport AG Frankfurt Airport Worldwide és a Deutsche Bank AG brit leányvállalata, a HAH Limited alkotta konzorcium adta be.

A ferihegyi nemzetközi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavazat részvényére, a repülőtér 75 évre szóló üzemeltetési jogára és az üzemeléshez megvásárolni szükséges állami tulajdonú eszközökre szóló privatizációra három kötelező érvényű ajánlat érkezett.

Veres János elmondta, hogy a júniusban elkészült vagyonértékelés a BA 75 százalék mínusz egy szavazatnyi csomagjának azonnali tranzakciós ellenértékét 110 milliárd forintra tette.

A privatizációs szerződés aláírásáig a tranzakció részletei üzleti titkot képeznek. Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. a szerződéskötést követően a legrészletesebben tájékoztatja a közvéleményt - mondta el Mészáros Tamás.

A BAA ajánlata pontosan 464,535 milliárd forint. A másik két ajánlattevő tranzakciós ajánlatát nem közölték.

Veres János annyit elmondott, hogy a 75 évre szóló bérleti díj jelenti a tranzakciós díj legnagyobb hányadát, a többi a részvények vételára és a Kincstári Vagyoni Igazgatóságtól megvásárolandó - az üzemeléshez szükséges - eszközök ellenértéke.

Az egyes tételeket a magyar törvényeknek megfelelően fogják elszámolni - hangsúlyozta a pénzügyminiszter.

A BAA közleménye szerint a cég által benyújtott ajánlat pénzügyi értéke 1,255 milliárd font, de az úgynevezett vállalati tranzakciós összérték 1,362 milliárd font.

A BAA londoni befektetési központjában azt mondták: az első szám az az összeg, amelyet a BAA a 75 százalék mínusz egy részvény BA-érdekeltségért közvetlenül kifizetne, a második, magasabb összeg a közvetlen ajánlati ár a tranzakcióval járó egyéb költségekkel és kötelezettségekkel - például adósságátvállalással - megtoldva.

Arra a kérdésre, hogy a BAA mikor számít a tranzakció véglegesítésére, a cég befektetési központjának illetékese azt mondta, hogy "inkább napokon, semmint heteken belül".

A privatizációs szervezet elnöke és a pénzügyminiszter is megerősítette, hogy még az év vége előtt szeretnék lezárni a tranzakciót. Amennyiben még december 31-ig megtörténik a fizetés, akkor azt az idei évre számolják el.

Mindhárom ajánlattevő a jelenlegi közel hétmilliós utasforgalom legalább duplájára számított fejlesztéseket tervez 100 milliárd forint nagyságrendben.

Veres János kijelentette: "A ferihegyi nemzetközi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. privatizációja a legjelentősebb egyszeri tranzakció. A vevő nem visz el semmit, amiért fizet, csak gyarapodik a vagyon. A tranzakció összegének nagysága Magyarországot a régióban felértékelte. Ugyancsak nagyra értékelte a Budapest Airportot is más régiós repülőterek privatizációs értékéhez képest."

A privatizációs szervezet elnöke elmondta, hogy a Budapest Airport Rt. munkavállalóival komoly tárgyalásokat folytattak és észrevételeiket figyelembe veszik a szerződéskötésben.

Veres János újságírói kérdésre válaszolva közölte: nem tud olyan jogi eljárásról, amely megakadályozhatná a privatizációs folyamat befejezését.

A londoni tőzsdén jegyzett BAA a világ első számú repülőtér-üzemeltetője; övé a hét legnagyobb brit repülőtér. A cég működteti az öt londoni nemzetközi repülőtér közül a Heathrow-t - a világ legnagyobb nemzetközi forgalmú repülőterét -, a Gatwicket és a Stanstedet, emellett Southampton, Glasgow, Edinburgh és Aberdeen légikikötőjét.

A hét brit BAA-repülőtér együttes utasforgalma tavaly 140,1 millió fő volt; ennek csaknem felét a Heathrow adta, 67,1 milliós utasszámmal.

A Budapest Airport 464 milliárd forintos privatizációs bevételéből 140-150 milliárd forintra tehető az az összeg, amivel csökkenthető az államháztartás idei hiánya - mondta el az InfoRádiónak Barcza György, az ING bank elemzoje.

Hozzátette: ezzel 2002 után először fordulhat elő, hogy teljesül a Pénzügyminisztérium által várt éves államháztartási hiánycél.

Ez azonban csak a magyar számítás szerinti hiány teljesülését jelentené. Az Európai Unió más mutatók által méri a hiányt, ezért az uniós cél teljesülése – kiváltképp egy választási évben – nem várható – véli az elemző.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×