Infostart.hu
eur:
386.68
usd:
328.7
bux:
0
2025. december 26. péntek István

Jövő nyártól lőttek a nyomtatott repülőjegyeknek

Jövő nyártól már nem lesz papírra nyomtatott repülőjegy, erről egyeztek meg a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) tagjai. Az elektronikus jegyek veszik át a helyüket, amelyek, amellett, hogy olcsóbbak, még környezetbarátak is.

Brit becslések szerint az elektronikus jegyek, amelyeket 2008. június elsejétől vezetnek be immár világszerte, körülbelül kétezer forinttal lesznek olcsóbbak, mint a papírra nyomtatottak.

Az átállásról a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség, az IATA tagjai döntöttek. A szervezet 240 légitársaságot tömörít, ezek biztosítják a menetrendszerinti járatok 94 százalékát.

A szövetség három évvel ezelőtt kezdett az e-jegyekért kampányolni, az akciónak pedig meglett az eredménye: mára tíz utasból nyolc nyomtatott tikett nélkül repül.

Vannak olyan légitársaságok - főleg a fapados cégek -, amelyek nem tagjai a szervezetnek, mégis, rég felismerték, hogy felesleges a papírjeggyel bajlódni. Számítógépes rendszereikben tartják nyilván utasaikat, akiknek csupán egy személyüket igazoló iratot kell felmutatniuk a repülőtéren, hogy megkapják a beszállókártyájukat.

"Ennek nemcsak az a lényege, hogy kevesebb papírt használunk el, hanem az is, hogy spórolunk a postaköltségeken, és az emberek fizetésén, akik ezt a munkát végeznék" - magyarázta az e-jegy előnyeit az easyJet szóvivője.

Az elektronikus nyilvántartásnak előnye az is, hogy az utasok nem tudják elveszíteni a jegyüket, és ellopni sem tudják tőlük azt, ezenkívül könnyebben változtathatnak útitervükön is.

Az IATA főigazgatója, Giovanni Bisignani szerint a váltás miatt évente akár 50 ezer fa is megmenekülhet a kivágástól.

A légitársaságok ott faragnak költségeikből, ahol tudnak, sok helyen például kivonták a forgalomból a mágnescsíkos beszállókártyákat is, és egyes cégeknél még plusz költséget is felszámolnak az utasoknak, ha nem elektronikus úton foglalják a jegyeiket, hanem a megszokott módon.

A légi szövetség szerint az új módszer széleskörű bevezetésével együtt járó technológiai problémák is hamar megoldódnak majd, bár biztosan lesz sok olyan isten háta mögötti repülőtér, ahol nem rendelkeznek az átálláshoz szükséges eszközökkel.

A világon egyébként minden bizonnyal Kína lesz az első ország, amely bevezeti a papírra nyomtatott jegy nélküli légi utazást: teljesen elektronikus jegykezelő rendszerüket az év végén vezetik be.

Címlapról ajánljuk
Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

A 2021 és 2024 közötti négy évből háromban hazánk területének 70 százalékát aszály sújtotta. Egy uniós jelentés szerint Magyarországon 2022-ben a biogazdálkodás mindössze a termőterületek 6,3 százalékán volt jellemző, miközben az EU 2030-ra 25 százalékos célt tűzött ki. Koczóh Levente András, a Green Policy Center senior klímapolitikai szakértője vázolta, milyen változtatásokra lenne itthon szükség.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×