eur:
410.9
usd:
392.19
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
traffic jam in Hamburg
Nyitókép: Canetti/Getty Images

Júliustól új, kötelező felszerelés kell az autókba

Egy uniós rendelet kötelezően előírja, hogy minden új járműnek tartalmaznia kell a közlekedést érintő eseményekkel, balesetekkel kapcsolatos adatok rögzítésére szolgáló EDR-rendszert.

Júliustól az Európai Unió tagországaiban kötelezően tartalmazniuk kell feketedobozt az újonnan regisztrált autóknak – írja az autoszektor.hu a topspeed.sk beszámolója alapján.

A feketedoboz a repülőgépek esetében a repüléssel kapcsolatos legfontosabb teendők, információk feljegyzésére szolgál. Továbbá képes ellenállni az olyan extrém körülményeknek is, mint például a magas hőmérséklet, a nyomás vagy az ütközés. A feketedobozban rögzített információk pontos adatokat mutatnak az olyan események rekonstruálására, amelyek az adott balesetet előidézhették.

Közúti baleseteknél azonban eddig a nyomozók csak a helyszín elemzésére, a szemtanúk beszámolójára vagy az esetleges fedélzeti kamerák felvételeire támaszkodhattak. Ugyanakkor sok baleset nagyon komplikált, nem minden esetben könnyű felmérni, mi volt vagy lehetett a kiváltó ok.

Az ilyen esetek feltárását egy új eszközzel szeretnék hatékonyabban megoldani, ezért

júliustól az Európai Unióban regisztrált minden új járműnek tartalmaznia kell az eseményekkel kapcsolatos adatok rögzítésére szolgáló EDR-rendszert,

ami a már említett feketedoboznak felel meg. Az EU 2022. január 26-tól kezdte bevezetni a rendeletet, ami 2024. július 7-től már minden új autóra érvényes lesz..

A rendelkezés a járművezetőn kívül nyolc személy szállítására alkalmas, M1-osztályú személyautókra, valamint az N1-osztályú haszongépjárművekre vonatkozik majd, beleértve a 3500 kilogramm összsúly alatti pickupokat és furgonokat.

A feketedoboz kötelezővé tétele azonban csak az új modellekre lesz érvényes, a régiekre nem.

A járművekben ehhez nem kell elvégezni semmilyen átlagon felüli beavatkozást. A legtöbb esetben a feketedobozt a légzsák alapegységébe építhetik be, hogy ne lehessen kikapcsolni. A gyártóknak nehezen hozzáférhető helyre kell majd őket elhelyezniük. A készülék a légzsák felfújódásakor, illetve a biztonsági öv feszítőjének működésbe lépésekor aktiválódik. Baleset esetén röviddel az ütközés előtti és utáni információkat raktározza el. Ilyen például

  • a sebesség,
  • a gáz- és fékpedál elhelyezkedése,
  • a motor fordulatszáma,
  • a kormány forgásszöge,
  • a biztonsági rendszerek tevékenysége,
  • a légzsák működésbe lépésének ideje,
  • a biztonsági öv használata.

A repülőgépekben elhelyezett feketedobozokkal ellentétben az autókban lévők nem rögzítik majd a hangot, emellett minden személyes adat védve lesz a manipulációval szemben.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×