eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
traffic jam in Hamburg
Nyitókép: Canetti/Getty Images

Júliustól új, kötelező felszerelés kell az autókba

Egy uniós rendelet kötelezően előírja, hogy minden új járműnek tartalmaznia kell a közlekedést érintő eseményekkel, balesetekkel kapcsolatos adatok rögzítésére szolgáló EDR-rendszert.

Júliustól az Európai Unió tagországaiban kötelezően tartalmazniuk kell feketedobozt az újonnan regisztrált autóknak – írja az autoszektor.hu a topspeed.sk beszámolója alapján.

A feketedoboz a repülőgépek esetében a repüléssel kapcsolatos legfontosabb teendők, információk feljegyzésére szolgál. Továbbá képes ellenállni az olyan extrém körülményeknek is, mint például a magas hőmérséklet, a nyomás vagy az ütközés. A feketedobozban rögzített információk pontos adatokat mutatnak az olyan események rekonstruálására, amelyek az adott balesetet előidézhették.

Közúti baleseteknél azonban eddig a nyomozók csak a helyszín elemzésére, a szemtanúk beszámolójára vagy az esetleges fedélzeti kamerák felvételeire támaszkodhattak. Ugyanakkor sok baleset nagyon komplikált, nem minden esetben könnyű felmérni, mi volt vagy lehetett a kiváltó ok.

Az ilyen esetek feltárását egy új eszközzel szeretnék hatékonyabban megoldani, ezért

júliustól az Európai Unióban regisztrált minden új járműnek tartalmaznia kell az eseményekkel kapcsolatos adatok rögzítésére szolgáló EDR-rendszert,

ami a már említett feketedoboznak felel meg. Az EU 2022. január 26-tól kezdte bevezetni a rendeletet, ami 2024. július 7-től már minden új autóra érvényes lesz..

A rendelkezés a járművezetőn kívül nyolc személy szállítására alkalmas, M1-osztályú személyautókra, valamint az N1-osztályú haszongépjárművekre vonatkozik majd, beleértve a 3500 kilogramm összsúly alatti pickupokat és furgonokat.

A feketedoboz kötelezővé tétele azonban csak az új modellekre lesz érvényes, a régiekre nem.

A járművekben ehhez nem kell elvégezni semmilyen átlagon felüli beavatkozást. A legtöbb esetben a feketedobozt a légzsák alapegységébe építhetik be, hogy ne lehessen kikapcsolni. A gyártóknak nehezen hozzáférhető helyre kell majd őket elhelyezniük. A készülék a légzsák felfújódásakor, illetve a biztonsági öv feszítőjének működésbe lépésekor aktiválódik. Baleset esetén röviddel az ütközés előtti és utáni információkat raktározza el. Ilyen például

  • a sebesség,
  • a gáz- és fékpedál elhelyezkedése,
  • a motor fordulatszáma,
  • a kormány forgásszöge,
  • a biztonsági rendszerek tevékenysége,
  • a légzsák működésbe lépésének ideje,
  • a biztonsági öv használata.

A repülőgépekben elhelyezett feketedobozokkal ellentétben az autókban lévők nem rögzítik majd a hangot, emellett minden személyes adat védve lesz a manipulációval szemben.

Címlapról ajánljuk
Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

„Curiosity killed the cat”, avagy a Kíváncsiság ölte meg a macskát – tartja az angol mondás. Amikor a karácsonyfáról és macskákról van szó, persze nem kell ilyen drámai kimenetelre számítani, de néhány óvintézkedés segíthet elkerülni, hogy ledőljön a fa.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×