Vadonatúj gurulóút, előtérmegvilágító fények és számos utasbarát kényelmi fejlesztés fogadja hamarosan a térség légi kapuján keresztül érkezőket – mondta a zaol.hu-nak Benkő Attila, a Hévíz-Balaton Airport Kft. ügyvezető igazgatója. Azt is leszögezte, hogy a regionális repülőtér nagyszabású fejlesztésével a szűkebb és a tágabb környék gazdaságának jövőjébe ruház be a kormány, s ezzel a nemzetközi beutazóforgalmat is tovább erősíti. A legfőbb cél, hogy a légikikötő egész évben európai színvonalú kiszolgálást nyújtson.
"Egy-egy olyan térség számára, amely az ország központi repülőterétől több mint kétórás autóútra fekszik, elérése pedig közösségi közlekedéssel még ennél is több időt vesz igénybe, hatalmas előnyt jelenthet egy közeli, működő nemzetközi kereskedelmi repülőtér. Ez lehetővé teszi például, hogy az itteni úti cél olyan külföldi turisták látókörébe is bekerüljön, akik kényelmi okok vagy idő híján nem kívánnak hosszabb időt utazással tölteni. A menetrendi járatok pedig újabb, például üzleti vendégkört is vonzhatnak" – folytatta Benkő Attila.
Benkő Attila arról is beszélt, a vírushelyzet jelentős változásokat hozott a repülőtér életében is. A lezárásokból adódó vendégkiesést később tetézte, hogy az orosz–ukrán háború miatt eltűnt az orosz turistaforgalom, s a német utasok száma is visszaesett.
A főváros után a Balaton hazánk második legfontosabb turisztikai desztinációja a bel- és a külföldi forgalom szempontjából egyaránt, ahol 2023-ban 8,7 millió vendégéjszakát regisztráltak, Hévíz jelentőségét pedig jól mutatja az is, hogy a turisztikai térség forgalmának közel 13 százalékát adta tavaly, a német vendégéjszakák száma pedig az egész országot tekintve is csak Budapesten magasabb, mint a fürdővárosban. Emiatt is volt fontos mérföldkő, hogy 2022 nyarán elindult a Dortmund és Hévíz közötti menetrendi légiösszeköttetés.
A járat utasai körében végzett kérdőíves kutatás kimutatta: a Németországból érkezők nemcsak Hévíz, hanem Zalakaros és a Balaton környéki települések szálláshelyeinek forgalmát is megnövelték. Európa számos országából, leggyakrabban Csehországból, Ausztriából, Lengyelországból, Horvátországból fogadnak kisebb repülőket, a kereskedelmi charter forgalom pedig jellemzően Németország városaiból érkezik. A tervezett rekonstrukció miatt állandó járatuk most nincs, a hosszú évek óta Németországból érkező chartereket ugyanakkor az idei szezonban is fogadják majd.
A több mint kétmilliárdos kormányzati támogatás révén teljesen megújul a gurulóút, a futópálya tágulási hézagjai, s új, a műszeres leszállást segítő ILS-berendezést kap a kifutópálya. Az utasforgalmi épületet úgy alakítják át, hogy az utasok kényelmének is jobban megfeleljen, és egyúttal biztosítsa, hogy akár egyszerre tudjanak kiszolgálni egy schengeni belső, illetve külső országból érkező járatot. Mindemellett energiahatékony fényforrásokat telepítenek, a terminál, hűtő-, fűtő- és légcserélő rendszerének megújítása és szigetelése pedig nemcsak az utazók számára teszi komfortosabbá a várakozást, hanem a reptéren dolgozók munkakörülményeit is jelentősen javítja.
A tervezés pár hónapja indult, a korszerűsítés a tervek szerint 2025-ben ér véget.