Infostart.hu
eur:
388.97
usd:
331.26
bux:
108783.37
2025. december 18. csütörtök Auguszta
Összeroncsolódott személyautó a VI. kerületi Aradi és a Jókai utca kereszteződésében található ötszintes épületnél, ahol homlokzati fal és tetőszerkezeti elemek dőltek az utcára és parkoló autókra 2022. június 27-én. Az omlás az épület tetejéről indult el, amely magával sodorta az alatta lévő erkélyek párkányzatát is, a törmelék a Jókai utcán parkoló gépkocsikra, illetve az úttestre zuhant.
Nyitókép: MTI/Mihádák Zoltán

Jókai utcai tragédia: ezek a régi társasházak időzített bombák lehetnek

A nem megfelelő karbantartás miatt bármikor történhet olyan tragédia, mint hétfőn a Jókai utcában – figyelmeztet a Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesületének alapító elnöke. Bék Ágnes az InfoRádiónak azt mondta: a lakóközösségek jellemzően pénzhiány miatt nem foglalkoznak a statikai ellenőrzésekkel, a tetőszerkezet vizsgálatával.

Mint ismert, leomlott egy társasház legfelső emeleti párkányfala, egy nőnek súlyos, három másik embernek könnyebb sérüléseket okozva hétfőn Budapesten, a Jókai utcában. Később kiderült, hogy a tetőtér épp beépítés-átalakítás alatt állt, luxuslakásokat terveztek oda. A vizsgálatok egyelőre folyamatban vannak. A belső udvaros, négyemeletes társasház 1895-ben épült.

"A tetőszerkezetek sok esetben elég elzártak, a közös képviselő és a szakemberek is alig járnak fel. Ráadásul sok esetben úgy építették a tetőszerkezet ácsolt részét, hogy az el is van takarva, esetleg nem is látni, hogy ott problémák vannak. Éppen ezért műszaki-szakmai felülvizsgálatot kellene kérni a régi társasházaknál, ennek viszont a költsége elég magas. Ezt elő kell terjeszteni közgyűlésen, javaslatot kell tenni arra, hogy milyen szakértőt kell felkérni a szakmai vélemény megalkotására, és persze a tulajdonosoknak dönteniük kell az egész finanszírozásáról" – sorolta Bék Ágnes, a Társasházak és Társasházkezelők Országos Egyesületének alapító elnöke.

A legtöbb probléma egyébként épp abból van, hogy a tulajdonosok végül azt mondják, hogy ha látszólag nincs probléma, akkor minek költsenek erre, ha annyi minden mást is kellene csinálni.

"Nem igazán érzik a veszélyhelyzetet, csak amikor egy-egy ilyen eset előfordul, akkor hirtelen sokkal ez érdeklődőbbek lesznek, kíváncsiak lesznek, hogy az ő házuk hogy áll, azzal mit lehetne csinálni."

Ilyen, akár statikai vizsgálatot végeztetni nem évente kell. Ha a szakértő nem állapít meg semmilyen olyan problémát, amiben intézkedni kell, akkor legközelebb 10 év múlva is elegendő lehet – mondta Bék Ágnes. Ám ha a szakértő megállapít valamilyen problémát, amit orvosolni kell, és azzal nem lehet sokat várni, akkor nyilván a szakmai anyagában leírja ezt, és arra vonatkozóan a társasház fel tud készülni.

"A Jókai utcai azonban nem egy általános tetőomlás volt, hiszen épp kivitelezés zajlott. Egy olyan háznak, ahol semmilyen munkálatot nem végeznek, a stabilitása általában erős. Viszont mindenkinek, aki be szeretné építtetni a tetőterét, mindennek nagyon alaposan utána kell járnia, minden szakértőt fel kell kérnie vizsgálatra, a bontások, építések pedig csak építési hatósági engedéllyel történhetnek. Feltehetően tehát az építési hatóság is körültekintően megnézte az ingatlant, ezért

feltételezhető, hogy kivitelezési hiba történt"

– mondta a szakértő. (A kivitelező cég nyilatkozata szerint ők minden előírást betartottak.)

A statikai, karbantartási és műszaki vizsgálatokat egyébként a közös képviselőnek kell kezdeményeznie, de mentesül a felelősség alól, ha a közgyűlés napirendjére felveszi vagy a tervszámok közé beépíti, ám a tulajdonosok nem szavazzák meg. Ilyenkor a felelősség áthárul az összes tulajdonosra.

Azt, hogy több ilyen jellegű vizsgálatot elvégezzenek a régi házakon, talán úgy lehetne elősegíteni Bék Ágnes szerint, ha azok az önkormányzatok, amelyeknek a területén régi, 100-150 éves házak vannak, a pályázatok kiírásánál lehetővé tennék a szakértői díjak elszámolását vagy az arra való jelentkezést. Talán egy kis pályázati támogatás esetén többen megnéznék, hogy milyen a társasházuk tetőszerkezete, hogy az ne okozzon esetleg később problémát.

Bék Ágnes korábban elmondta: tipikus jel arra, hogy akár nagy baj is lehet, ha reped a fal. Ilyenkor bármelyik tulajdonos kezdeményezheti a szakértői vizsgálatot, amit a gyanús jelek esetén jobb mielőbb megrendelni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Az európai, és ezen belül a német autóipar válsága kényszerítette végül az Európai Uniót, hogy módosítsa három évvel ezelőtt hozott határozatát a belső égésű motorok, azaz a benzines és a dízel meghajtású új autók 2035-től tervezett tilalmáról. Az erről szóló, egyelőre még európai parlamenti és tagállami jóváhagyásra váró javaslat Németországban máris vitát váltott ki.

Orbán Viktor: az EU nagyon veszélyes ösvényre lépett

Orbán Viktor miniszterelnök szerint az Európai Unió nagyon veszélyes ösvényre lépett azzal, hogy megkerülte az egyhangúságot a befagyasztott orosz vagyonról szóló, eddig félévente egyhangú döntést igénylő határozatoknál.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Ázsiában többnyire emelkedtek a tőzsdék ma reggel, az európai piacokat azonban iránykeresés jellemezte napközben, az amerikai indexek pedig lefordultak délután a technológiai papírok vezetésével. A magyar tőzsde a lemaradók között volt, az OTP és a Richter húzta le a BUX-ot. Mindeközben emelkedik az olajár, miután Donald Trump elrendelte a Venezuelába érkező vagy onnan induló szankcionált olajszállító tartályhajók teljeskörű blokádját, ami új geopolitikai feszültségeket keltett a keresletet övező aggodalmak mellett.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×