A tavalyi közel 100 bejelentett esethez képest idén valamelyest kevesebb, 65 alkalommal jelezte a fel- vagy leszálló repülőgépek személyzete, hogy a földről lézerrel zavarták meg őket. Sokan nem gondolnak bele azonban, hogy a karácsonyi díszkivilágítás is okozhat problémákat a pilóták számára - mondta az InfoRádiónak Gerendai Dorottya, a HungaroControl szóvivője. Az utóbbi években divatba jött lézeres díszkivilágításnál ha nem pontosan a falra irányul, akkor egy rosszul elhelyezett eszköz fénye akár tíz kilométerről is elvakíthatja a pilótákat, ami közvetetten több száz utas életét veszélyezteti.
A lézeres zavarásról szóló bejelentések a repülésbiztonságért felelős HungaroControl Zrt. légiforgalmi irányítóihoz érkeznek be, akik minden esetben jelentik azokat az illetékes hatóságoknak, hiszen
a pilóták megzavarása a légi közlekedés veszélyeztetésének minő akár három év szabadságvesztéssel is sújtható.
A kiskereskedelmi forgalomban kapható karácsonyi lézerfények esetén szimulációs kísérletek igazolták, hogy már a legkisebb lézerfény is befolyásolhatja a pilóták érzékelését, rosszabb esetben a látásukat tartósan károsítja. Az erős fény a látásra akár hosszú percekig hatással lehet.
Budapesten volt már arra is példa, hogy landoláskor a lézerfénnyel elvakított kapitánytól a másodpilótának kellett átvennie a repülő irányítását. Idén tavasszal pedig a békéscsabai repülőtér közelében egy tanulópilótát vakítottak el 5-6 kilométeres távolságból egy zöld fényt kibocsátó lézeres irányzékkal. Emiatt a tanulópilóta elveszítette éleslátását, nem tudta leolvasni a repülőgép műszereinek adatait, így helyette az oktató landolt a géppel. A lézerezőt közvetlenül az eset után elfogták - tette hozzá a szóvivő.
A HungaroControl felhívásainak is köszönhetően az elmúlt évben csökkent a lézeres zavarások száma, azonban a karácsonyi időszakban gyakoribbá válnak az ilyen esetek.
A társaság éppen ezért arra kéri a felhasználókat, a lézerfény-rendszereket minden esetben úgy helyezzék el, hogy kizárólag a házak falát világítsák meg velük.