eur:
411.1
usd:
395.19
bux:
79283.92
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Pixabay

Pintér Sándor: a korrupció olyan, mint a rákos megbetegedés

Sikeresnek nevezték a korrupcióellenes fellépést állami szervek vezetői a korrupcióellenes együttműködési megállapodás aláírásának nyolcadik évfordulóján, a korrupció elleni küzdelem december 9-i világnapjához kapcsolódó rendezvényen, a Kúrián.

A korrupció elleni összehangolt, hatékony állami fellépésről szóló nyilatkozatot 2011. november 18-án írta alá a közigazgatási és igazságügyi miniszter, az Állami Számvevőszék elnöke, a Legfelsőbb Bíróság elnöke és a legfőbb ügyész. Erkölcsi kötelezettséget vállaltak az általuk vezetett állami szervek korrupcióval szembeni ellenállóképességének erősítésére, a korrupcióellenes eszköztár fejlesztésére. Az összefogáshoz 2012-ben csatlakozott az Országos Bírósági Hivatal, majd 2014-ben a Belügyminisztérium, 2016-ban pedig a Közbeszerzési Hatóság és a Magyar Nemzeti Bank.

Pintér Sándor belügyminiszter a rendezvényen arról beszélt, a tárca nemcsak az általa irányított szervezetek korrupcióellenes küzdelmében vesz részt, hanem a teljes közigazgatás tisztaságáért felel, ennek jegyében vették át a korrupcióellenes tevékenység irányítását a kormányon belül 2014-ben.

Mint mondta,

a korrupció olyan, mint a rákos megbetegedés, amely belülről támadja a szervezetet és "nem ad neki kegyelmet", előbb-utóbb felőrli.

Úgy vélte, a legfontosabb a korrupciós lehetőségek megelőzése, ami az e-közigazgatás fejlesztését igényli, hogy az ügyfél és az ügyintéző ne kerüljön személyes kapcsolatba, így zárva ki a kísértés lehetőségét. Mint mondta, először a gyorshajtás esetében valósították meg ezt a fajta ügyintézést, majd az online pénztárgépek, az e-számla és az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer bevezetése következett, ami lehetővé tette az üzleti élet megtisztulását is.

Szólt arról is, hogy az eredmények már látszanak, Magyarországon rendkívül alacsony az áfarés, a számított és befizetett adó közti különbség mindössze 9 százalék, amíg más európai államokban ez akár 32-34 százalék is lehet.

A legfontosabb garancia

Kónya István, a Kúria elnökhelyettese házigazdaként arról beszélt: a korrupció elkerülésének és az integritás megőrzésének legfontosabb garanciája a bírói függetlenség.

Mint mondta, a Kúria minden évben számos, a hétköznapi értelemben korrupciósnak ítélt bűncselekményben hoz ítéletet, példaként említve, hogy egy önkormányzati ingatlan áron aluli eladása ügyében kimondták: az önkormányzati képviselő gazdálkodás során kifejtett képviselői tevékenysége megalapozhatja a büntetőjogi felelősség vizsgálatát, ha leadott szavazatával olyan döntés meghozatalához járul hozzá, amely valamely bűncselekmény törvényi tényállásának ismérveit valósítja meg.

Az elnökhelyettes szerint a Kúria kellő szigorral érvényesíti az állam büntetőigényét, a társadalom rend és átláthatóság iránti elvárásait, a büntető igazságszolgáltatás pedig a sértettek mellett áll.

Jelezte: a Kúria idén megújította a középtávú intézményi stratégiáját, amelyben továbbra is kiemelt helyet kap az átláthatóság, a hatékonyság, illetve a bírói hivatásrend által elfogadott erkölcsi értékek, a Kúria elkötelezett a korrupciónak ellenálló szervezeti kultúra fenntartása és az integritásszemlélet megerősítése mellett - fogalmazott.

Répássy Árpád, az OBH elnökhelyettese kiemelte: a szervezet elkötelezett az integritás erősítése iránt.

Hangsúlyozta, március óta működik az OBH által kifejlesztett önálló Bírósági Fizetési Portál, amelynek célja a bírósági eljárásokhoz kapcsolódó elektronikus fizetési megoldások szélesebb körű biztosítása, a befizetések ellenőrzésének megkönnyítése.

Répássy Árpád elmondta azt is, az igazságszolgáltatásban dolgozók integritástudatossága kimagasló, az integritáskultúra magas szinten elterjedt a szervezetben. Kiemelte: a bírák integritással kapcsolatos tudatossága évről évre erősödik, az ítélkezésben a törvényesség, a pártatlanság, a tisztesség és a diszkrimináció-mentesség mint alapvető értékek maradéktalanul érvényesültek ebben az évben is.

Csökken az OLAF ajánlások száma

Lajtár István, a legfőbb ügyész közjogi helyettese felidézte, az új büntetőeljárási törvény hatályba lépésével a hivatali korrupciós bűncselekmények nyomozása kizárólagos ügyészségi hatáskörbe került, így még hangsúlyosabbá vált a Központi Nyomozó Főügyészség korrupcióelleni küzdelemben játszott szerepe.

Szólt az Európai Unió Csalás Elleni Hivatalával (OLAF) fennálló együttműködésről, és elmondta, minden olyan esetben, amikor az OLAF igazságügyi ajánlással vagy jelzéssel fordult a Legfőbb Ügyészséghez, elrendelték a nyomozást, ha pedig már folyamatban volt, akkor az OLAF ajánlását a nyomozás irataihoz csatolták.

Az OLAF 2018-as jelentése szerint a magyar ügyészség az uniós átlagot lényegesen meghaladó mértékben, az OLAF által kezdeményezett ügyek 45 százalékában emelt vádat 2012 és 2018 között - emelte ki. Mint mondta, az OLAF magyar ügyészséghez eljuttatott igazságügyi ajánlásainak a száma folyamatosan csökken: 2015-ben és 2016-ban még 10-10 ajánlás érkezett, 2017-ben már csak 6, 2018-ban 4, míg 2019-ben eddig még egy sem.

Az OLAF egyre gyakrabban olyan ügyben tesz igazságügyi ajánlást, amelyben már folyik Magyarországon nyomozás

- jegyezte meg.

Lajtár István szavai szerint az ügyészség kifejezetten aktív szereplője az Európai Unió igazságügyi együttműködésének (Eurojust), Magyarország tavaly kezdeményező tagállamként 117 ügynek, míg megkeresett tagállamként 109 ügynek volt részese, és az ország első helyen áll a tagállamok között a kiemelt bűncselekményeket érintő információátadásban.

Magas korrupciós kockázatokat az egészségügyben

A korrupciót rendszerszintű fellépéssel lehet meggátolni, a közélet tisztasága pedig társadalmi összefogástól várható - állapította meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) és a Közbeszerzési Hatóság (KH) elnöke, valamint a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke a korrupcióellenes intézkedéseket értékelő éves rendezvényen.

Domokos László számvevőszéki elnök üdvözölte a célzott és összehangolt intézkedéseket a korrupció ellen. Közölte, hogy az ÁSZ idén több mint ezer szervezetnél ellenőrizte a korrupció elleni védettséget, és különösen magas korrupciós kockázatokat állapított meg az egészségügyben.

Kiemelte a pártok gazdálkodását is, hangsúlyozva, hogy az adófizetőktől és a támogatóktól kapott pénzekkel szabályszerűen, elszámoltathatóan és átláthatóan kell gazdálkodni.

Az ÁSZ elnöke a korrupció elleni fellépés hatékony eszközének látja a digitalizációt, ezért sürgette annak széles körű alkalmazását az adó- és hatósági ügyintézésben. A korrupció megelőzésének rendszere ugyanakkor kiépült, és ezt a gazdaság növekedése is igazolja - tette hozzá.

Domokos László megjegyezte, hogy a korrupcióval terhelt államokban a magyarországival épp ellenkező folyamatok indulnak el, vagyis csökken a termelékenység és visszaesnek a beruházások.

Előadásában az ÁSZ vezetője kifogásolta a nemzetközi korrupciós rangsorokat, mivel azok - tette hozzá - nem felelnek meg a mérésekkel szemben támasztott tudományos követelményeknek.

Kiemelte ezek közül a Transparency International Corruption Perception Indexet, és megalapozott eredményre vezető mérési módszertant sürgetett a kifogásolt eljárások helyett.

Megbízható számítási megoldást szorgalmazott a KH elnöke is, mivel úgy látja, hogy a tagállamok közbeszerzési piacainak összehasonlítása hiányos adatbázison alapul, így nem megbízható.

Rigó Csaba Balázs úgy látja, hogy a magyar közbeszerzési rendszerben a bírságolási rendszer következetes, ezért visszatartó erővel bír. Véleménye szerint ennek is köszönhető, hogy a közbeszerzési eljárások résztvevői egyre inkább jogszerűségre törekednek.

A KH Európában egyedülálló módon, hatósági ellenőrzés keretében vizsgálja a megkötött közbeszerzési szerződések teljesítését és módosítását, az integritást pedig a saját szervezeti változásaiban is érvényesíti - tette hozzá.

A hivatal vezetője a verseny erősítése és az átláthatóság javítása érdekében továbbra is a nem nyilvánosan, vagyis a hirdetmény nélkül induló tárgyalásos eljárások jelentős visszaszorítását nevezte a KH egyik fő céljának.

Az MNB alelnöke kifejezte a jegybank elkötelezettségét az integritásalapú szervezeti kultúra folyamatos fejlesztése iránt. Kandrács Csaba hozzátette, hogy az MNB továbbra is olyan megelőző eszközökkel él, amelyek akadályozzák a normasértést, a korrupciót, hatósági eljárásai pedig már tavaly áttértek a követhetőbb és biztonságosabb elektronikus ügyintézésre.

A jegybank felügyeleti területének alapelve szerint minden munkafolyamat elkülönülő ügyintézési folyamatokon és vezetői ellenőrzési pontokon megy keresztül - közölte. Az integritást - mint fogalmazott - a jegybank a képzési tevékenységében, valamint a belső szabályrendszer fejlesztése során is figyelembe veszi.

Kandrács Csaba tájékoztatása szerint az OECD Vesztegetés Elleni Munkacsoportja sem fogalmazott meg ajánlást, miután az év elején megvizsgálta az MNB tevékenységét.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Téli gumi nélkül most senki ne induljon útnak Budapesten!
Berontott a hó

Téli gumi nélkül most senki ne induljon útnak Budapesten!

Ahogy a meteorológia előre jelezte, éjjel leesett az első hó Budapesten. A takarítási munkálatokkal kapcsolatban az InfoRádió Varga Csabát, a BKM FKF Köztisztasági Divízió főigazgatóját kérdezte.

Orbán Viktor: mi nem a háborút akarjuk megnyerni, hanem a békét

A miniszterelnök pénteki terjedelmes interjújában tett bejelentést a csütörtökön ismertté vált megállapodás hátteréről a munkaadók és a munkavállalók között. Arról is beszélt, hogy a háború két legveszélyesebb hónapja következik. Közölte, meg fogja hívni Magyarországra a Nemzetközi Büntetőbíróság által üldözött Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnököt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Döntött a kormány a különadókról – Mit jelent ez a Mol számára?

Döntött a kormány a különadókról – Mit jelent ez a Mol számára?

Sok Mol-befektető által várt (és talán rettegett) nap jött el tegnap, döntött ugyanis a kormány a 2025-ben is érvényben maradó különadók ügyében. Egyebek mellett döntés született a Brent-Ural különbözetre kivetett különadóról, az árbevétel-arányos adótételről és az extra bányajáradékról is, cikkünkben megnézzük, hogy összességében mennyire számítanak meglepőnek a kormány döntései, illetve azt is, hogy mit jelent mindez a Mol számára.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×