Az M1 beszámolója szerint jelenleg centiméterről centiméterre vizsgálják át a hajót az ügyészség munkatársai, a rendőrségi helyszínelők és a hajózási szakemberek.
A vizsgálat során a többi között azt próbálják kideríteni, hogy a Hableány sérüléseit a folyómederhez ütközés vagy a Viking Sigyn szállodahajó okozta.
A Hableányt kedden kora reggel kezdték el kiemelni a Duna mélyéről. Közben többször megálltak, vizet szivattyúztak, valamint átvizsgálták a hajótestet, és eközben négy holttestet is megtaláltak.
A roncsot kedd délután uszályra helyezték, majd a Botond tolóhajó segítségével szállították Csepelre, ahol napokkal ezelőtt kialakították a helyszínt a szemléhez. A vesselfinder.com hajófigyelő oldal tanúsága szerint délután öt körül érkezett a Csepeli Szabadkikötőbe a Botond, amely a Hableány maradványait szállító uszályt tolta. A helyzetét jelző ikon alapján a jármű a 21. kerületi Szikratávíró utca közelében lévő kikötőben horgonyoz.
Az Infostart oldalán a teljes műveletről tudósítottunk, és mutattunk egy gyorsított felvételt is, amin hajó felszínre érkezése és kiemelése látható másfél percben.
A Hableány május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. A tragédiát heten élték túl, négy ember még nem került elő.
Gál Kristóf, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője kedden a helyszínen azt mondta:
a belügyminiszter kérésére megduplázták a keresésben részt vevő rendőrök számát.
Pokoli körülmények között dolgoztak a búvárok
A búvárok munkájának szempontjából a lehető legrosszabb volt a május 29-i balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó víz alatti elhelyezkedése - mondta az első merüléseket végző Havaria Katasztrófaelhárító Közhasznú Egyesület ipari búvára az M1-en.
Sopronyi Richárd hozzátette: az elmerült hajónál a sodrás állandóan a Margit híd pillérének ütközött, így a búvároknak változó szögből érkező sodrás mellett kellett megfeszített munkát végezniük. Mint elmondta, ipari búvárként a hajótest vizsgálata volt a feladatuk, de mivel csak a szerkezet oldalát és aljzatát lehetett látni, nem tudták megállapítani, hogy mennyire sérült a roncs.
A kiemeléssel kapcsolatban beszámolt arról, hogy
a katasztrófavédelem búvárai a kiszivattyúzás után 80 centiméter magas iszapban keresték az áldozatokat a hajótestben,
négyet találtak, majd a búvárok biztonsága érdekében nem folytatták a helyszínen a keresést. A műsor másik vendége, Kállai Zoltán, a HSP Hídépítő Speciál Építőipari Kft. hajózási üzletágvezetője hangsúlyozta, a hajó kiemelése a tervek szerint haladt. Roncskiemelésekre gyakorta van példa világszerte, de
ez speciális helyzet volt, mivel ezt Budapest belvárosában, magas vízállás és a Margit hídnál tapasztalható extrém vízirányok mellett kellett elvégezni.
A Hableány május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni. Négy ember mostanáig nem került elő.
A kiemelés fázisairól az alábbi cikkekben olvashat és megnézheti a hajó részleteiről készített fotókat is:
Sóurnában kerülnének a Dunába a Hableány személyzetének hamvai
Több sérülés volt a Hableányon, mint gondolták
Levegőben a Hableány - a fényképeken a kiemelés pillanatai
Megszólalt egy búvár: félelem a Duna fenekén
Ismét helyszínelnek: rendőrségi fotók a Viking Sigyn fedélzetéről
Ide kattintva elérhető az összes cikk a témában.