A tartós fogyasztási cikkekre kötelező egyéves jótállást kell vállalniuk a kereskedőknek – hívta fel a figyelmet a testület. Ide tartoznak azok az a termékek, amelyek vételára bizonyos összeg (általában 10.000 Ft) felett van, és azokat tartós használatra rendelték. Ilyen például a televízió, a számítógép, az okostelefon, tablet, a bútorok, az elektronikus háztartási cikkek.
A szavatosság, illetve a jótállás nyújtanak némi biztosítékot a fogyasztók számára, azonban ez nem mindig bizonyul elegendőnek, hiszen a kereskedők olykor elutasítják a fogyasztó által bejelentett jótállási igényt. Érdemes meggyőződni arról, hogy a számlát vagy a nyugtát, valamint a megfelelő adatokat tartalmazó, helyesen kitöltött jótállási jegyet átadja-e az eladó.
A fogyasztónak kell ugyanis bizonyítania, hogy a hibás terméket az adott kereskedőtől vásárolta.
A jótállási jogokat elsősorban a jótállási jeggyel lehet érvényesíteni, de ha ezt át sem adták a fogyasztók számára, vagy rosszul töltötték ki, akkor a vásárlásról kapott bizonylatra van szükség. Érdemes tehát megőrizni a nagyobb összegű ajándékokról kapott blokkot.
Fontos a kipróbálás
A 3 munkanapos cserekötelezettségi szabály szerint, amennyiben a fogyasztó a tartós fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás nem hivatkozhat „aránytalan többletköltségre" és nem mondhatja azt, hogy csere helyett inkább kijavítja a terméket, hanem köteles rögtön kicserélni, amennyiben a meghibásodás olyan súlyos, hogy az már a rendeltetésszerű használatot akadályozza. Amennyiben csak hetekkel a vásárlást követően, a karácsonyfa alatt, az ajándékot kicsomagolva szembesül a vásárló vagy ajándékozott azzal, hogy a termék hibás, lekéste a határidőt. Így érdemes megfontolni, hogy
az ajándéknak szánt nagy értékű termékeket a vásárlást követően rögtön kicsomagoljuk, és kipróbáljuk.
A kereskedőnek – a termék jellegétől függően – köteles biztosítania, hogy a fogyasztó a megvásárolni kívánt árucikk méretét, súlyát, illetve használhatóságát is ellenőrizze. Nyugodtan emlékeztessük e kötelezettségére a kereskedőt vagy a jelenlévő eladót, amennyiben nem engedi előzetesen, még a boltban kipróbálni a terméket – javasolja a BBT. Ez ugyanis kötelező fogyasztóvédelmi előírás.
Nem kötelesek az ajándékot kicserélni
Fontos kiemelni, hogy a ruházati cikkek esetében is csak hibás termék esetében állnak fent a szavatossági jogaink. Ha viszont olyan ruhaneműt vagy cipőt adunk vagy kapunk ajándékba, amellyel kapcsolatban valamilyen méretbeli probléma merül fel (vagy csak nem tetszik a megajándékozottnak), akkor a kereskedő nem köteles azt kicserélni más méretre.
Szavatosság: egy vagy két év
A szavatossági jogok, amelyeket a fogyasztó érvényesíthet a kereskedővel szemben a termék hibája esetén, megegyeznek a fenti jótállási jogokkal: elsősorban ingyenes javítást vagy kicserélést kérhetünk, ha ezeket nem teljesítik, akkor pedig a vételár leszállítása vagy a teljes vételár visszatérítése jöhet szóba. Ha a fogyasztó egy kereskedőtől vásárolta meg az új, de hibás terméket, akkor ezeket a jogokat a vásárlástól számított két évig lehet gyakorolni, használt termékek esetében pedig egy évig.
Számos vállalkozás önként biztosítja például a visszavásárlás lehetőségét arra az esetre is, ha a termék nem hibás. Azonban az önkéntes visszavétel lehetőségét mindig érdemes egyértelműen tisztázni a vásárlás során még az üzletben.
14 napos szabály - csak az EU-ban!
A karácsonyi ajándékokat is egyre többen a webáruházakból szerzik be. Ezzel összefüggésben sokan tisztában vannak az indokolás nélküli 14 napos elállási joggal, de itt hangsúlyozni kell, hogy ez a szabály csak az Európai Unión belüli székhellyel rendelkező vállalkozások tekintetében érvényesíthető.
Ezen elállási jog alól van több kivétel is.
- Ilyen, ha az eladó fél nem egy vállalkozás, hanem csupán egy magánszemély.
- Nem gondolhatjuk meg magunkat akkor sem, ha zenét, filmet vagy számítógépes programot tartalmazó, lezárt csomagolású CD-t vagy DVD-t vettünk és a csomagolást már felbontottuk.
- Ha pedig olyan lezárt csomagolású terméket vettünk, amelyet a felbontást követően egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem lehet visszaküldeni, az is a kivételek körébe esik. Például ilyen egy elektromos fogkefe vagy egy epilátor.
- Nem lehet visszaküldeni az internetről rendelt, olyan nem előre gyártott – tehát egyedi – terméket sem, amelyet a fogyasztó személyére szabtak vagy kifejezett kérésére, utasításainak megfelelően állítottak elő. Ilyen lehet egy póló vagy bögre, amire mi magunk tetettünk rá a céggel egy képet, feliratot vagy bármilyen más grafikát, amelyet a megajándékozott kedvel.
A karácsonyi ajándékok online beszerzése esetén azt is érdemes figyelembe venni, hogy a karácsony előtti vásárlási roham során a webáruházak gyakran nem tudják tartani az oldalukon ígért szállítási határidőket, így, amennyiben nem elég korán rendeljük meg a kívánt termékeket, azt kockáztatjuk, hogy azok nem érkeznek meg az ünnepekre.
Ha előrefizetéssel rendeztük az ajándék árát (például átutaltuk), és nem kaptuk meg időben a termékeket, akkor
onnantól számítva, hogy jeleztük írásban a tizennégy napos indokolás nélküli elállásunkat, haladéktalanul, de legkésőbb tizennégy napon belül vissza kell kapnunk a teljes kifizetett összeget.