Különösen a főváros, illetve az extrém hideg által legjobban sújtott Nógrád és Heves megye útjain találkozhatunk nagy kátyúkkal, amelyek jelentős veszélyt hordoznak. Az elmúlt hetekben a szervizekben a tavalyihoz képest emelkedést mutat a sérült abronccsal érkező, vagy károsodott futóművel behozott gépkocsik száma - mondta Tiszay Árpád, az Abroncs Kereskedőház kereskedelmi vezetője. Minden harmadik behozott autón vannak kisebb-nagyobb javítanivalók egy-egy kátyúval történt találkozás után.
Óvatos közlekedéssel lehet csökkenteni a kockázatot, ám az úttesten keletkezett mély kátyút rendkívül nehéz kikerülni. Sok esetben az olvadó hóval, esővízzel feltelt gödrök szinte láthatatlanok maradnak a sofőrök előtt. A mély kátyúk szálszakadást is okozhatnak a gumiabroncs falában, amely defekthez is vezethet. Ugyan manapság már kaphatóak runflat, azaz defekttűrő abroncsok, ám a magyar autósok még igen kis százaléka használja a gyártók ilyen irányú fejlesztéseit.
- Általában kisebb sérülésekkel megússzák a kátyúba hajtást az autósok, de vannak komoly és sokba kerülő károk is. A hirtelen kátyúba hajtás miatt
akár az autó üzemanyagellátó-rendszere is károsodhat, rosszabb esetben a lengéscsillapító, tengely és futómű is sérülhet
– mondta a szakember.
Mi lehet tenni, ha bajba kerültünk? A lehető legrövidebb időn belül fel kell keresni egy szervizt, ha a jármű mozgásképes. Ne próbáljunk sérült abroncson továbbra is közlekedni, mert nagyobb kárt okozhatunk benne, és rendkívül balesetveszélyes is. Ha az autó közlekedésre alkalmatlan, akkor autómentőt kell hívni. Nagy segítséget nyújt, ha van Casco biztosítás, bizonyos esetekben a javítás ideje alatt csereautót is igénybe lehet venni.
A szakértők szerint nagyon fontos, hogy
dokumentálják a kárt, mert az út fenntartójától kártérítést lehet igényelni,
ha bizonyítani tudják, hogy a szabályok betartása mellett nem volt esély elkerülni a kátyúba hajtást. A legtöbb biztosítótársaságnál a kötelező biztosítás mellé köthető olyan kiegészítő szolgáltatás is, amely megtéríti a kátyú miatt keletkezett kárunkat.
A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) Gépjárműszekciójának vezetője korábban azt mondta: országosan több tízezerre tehető az autók épségét veszélyeztető kátyúk száma. Az elmúlt hetekben volt olyan időszak, amikor csak Budapesten naponta négy-ötszáz új úthibát regisztráltak a karbantartók.
A Magyar Közút pedig azt közölte: nem kell attól tartani, hogy a kemény télre hivatkozva a Magyar Közút Nonprofit Zrt. elutasítja az úthibából fakadó kárigények befogadását.