Március elseje óta van érvényben az osztrák KRESZ módosítása, amelynek értelmében az extrém gyorshajtókra nemcsak bírság és a jogosítvány bevonása vár, hanem az autójukat is elveszíthetik. Ehhez lakott területen 80, lakott területen kívül 90 km/órával kell meghaladni az engedélyezett legnagyobb sebességet, de a visszaesőktől már kisebb gyorshajtás esetén is elkobozhatják a járművüket.
Másfél hónap után a szövetség belügyminisztérium közzé tette, hogy eddig 21 gyorshajtó autóját vonták ki a forgalomból, a kilenc tartományból egyedül Salzburgban nem fogtak ámokfutót, viszont Alsó-Ausztriában hetet is – írja az oe24.at.
Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a tulajdonosok ezzel el is búcsúzhattak kocsijuktól, ugyanis alapesetben csak 14 napig maradhat a hatóságok birtokában az autó, utána vissza kell szolgáltatni a tulajdonosának, noha a törvény lehetőséget biztosít arra, hogy ha fennáll a bűnismétlés veszélye, vagy többszörös visszaesőről van szó, akkor az autót el is árverezhetik. Erre azonban eddig nem került sor.
Részben az is menekülőutat jelent, ha az autó, amellyel száguldottak, nem a sofőr tulajdonában van, így nincsenek veszélyben a lízingelt vagy a céges autók sem.
A gondot azonban nemcsak ez jelenti, hanem az is, hogy az új szabály az árverezési lehetőséggel nem biztos, hogy kiállja az alkotmányosság próbáját. Matthias Wolf, az osztrák autóklub, az ÖAMTC ügyvédje szerint eddig az esetek többségében azért kellett visszaadni az autót a gyorshajtónak, mert nem az övé volt, de a jogász szerint a hatóságok óvatosságát inkább az indokolja, hogy az új szabályok sértik a tulajdonhoz fűződő alkotmányos jogokat.
"Ez kisajátításnak számít, és ez az alkotmányban is egy érzékeny téma, ezért is járnak el nagy körültekintéssel a hatóságok. Azért is kell óvatosnak lenni, mert könnyen alkotmányellenesnek ítélhetik az egész jogszabály-módosítást, és akkor az egész szigorítást kidobhatjuk az ablakon" – mondta az ügyvéd.