Rendszeresen előfordul, hogy az M3-as autópályán a városból kifelé balesetek történnek péntek délutánonként. Kilométeres dugók alakulnak ki, de az autósor mellett az első leállósávon időnként megjelennek a türelmetlen sofőrök, akiket újabb szabálytalankodók követnek - írja a vezess.hu.
A KRESZ szerint autópálya és autóút úttestjén a forgalmi okból szükséges megállást kivéve megállni tilos. Tilos a leállósávon megállni vagy várakozni, kivéve ha
- műszaki meghibásodás miatt a jármű továbbhaladásra képtelen;
- a jármű a forgalmat ellenőrzi;
- a jármű útfenntartást, úttisztítást végez;
- a jármű, a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi;
- a jármű a megkülönböztető jelzést adó berendezését működtetik.
A leállósávon – ha a közúti jelzésekből más nem következik – csak az előzőekben meghatározott járművek és a forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek közé besorolni kívánó járművek haladhatnak – áll a KRESZ-ben.
Bár senki nem látott még olyat, hogy a balesetnél helyszínelő rendőrnek lenne energiája a leállósávban előző autósoknak kiosztani a bírságot, pedig ez biztos komoly visszatartó erő lenne.
A leállósáv használata 20 ezer forintos helyszíni bírsággal büntetendő,
– ha valaki elfogadható indok nélkül áll meg rajta -, ha viszont halad is, ott előzi végig a dugót, akkor az már közigazgatási bírság – ami az elkövetett szabályszegés veszélyességét értékeli, és ilyenkor nem számít, hogy a vezető korábban mit és hogyan tett, tudatában volt-e a szabályszegésnek, csak azt tartja szem előtt, hogy az adott szabályszegés mennyire veszélyes a többi közlekedőre – és
100 ezer forintos bírságra lehet számítani.
Gyalogosan sem használható a leállósáv, így ha elfogy az üzemanyag, és a vezető nem tud átülni egy másik gépjárműbe, akkor a legközelebbi benzinkútig a szalagkorlát mögött kell mennie.