- Az infláció szemmel látható emelésével 'vádolja' a kormány az üzemanyagárakat
- Jelentős üzemanyagár-csökkenést jelentettek be, de nem mindenki örülhet
- Nagy Márton: újabb üzemanyagárstop jöhet - itt vannak a friss adatok
- Grád Ottó: nincs mozgástér a beavatkozásra az üzemanyagok áránál
- Nagy Márton elárulta, mikor dönt a kormány arról, hogy beavatkozik-e az üzemanyagok árába
„Este fogom kialakítani a véleményemet erről, de hogy válaszoljak is a kérdésre, beavatkozást fogok javasolni – válaszolta újságírói kérdésre Nagy Márton egy más témában tartott sajtótájékoztatón. – Az, hogy a beavatkozásnak mi a formája, mi a mechanizmusa, az még alapvetően »mozog«, hiszen a kormány egyik tagjáról van szó, aki javaslatot tesz és a kormány összes tagja, illetve a miniszterelnök dönt abban a kérdéskörben, hogy milyen javaslatot tud támogatni.”
A tárcavezető emlékeztetett, hogy régiós átlagban a magyarországi üzeanyagok ára a benzin esetében 3,2, a gázolaj esetében pedig 5 százalékkal tér el, ami 20, illetve 30 forint árkülönbséget jelent. Azt is hozzátette, hogy a régiós átlaghoz képesti magasabb árakat nem az adótartalom indokolja, és szerinte az esetleges intézkedés nem fog ellátási problémákat okozni; Nagy Márton szerint a profittartalom csökkenése nem azt jelenti, hogy ne lehetne nyereségesen értékesíteni az üzemanyagokat.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, a nemzetgazdasági miniszter két hete berendelte a Magyar Ásványolaj Szövetség és a Mol képviselőit, mert a tárca közlése szerint a régiós átlagárhoz képest a benzin és a gázolaj ára is mintegy 7-9 százalékkal drágább. Nagy Márton tájékoztatta a feleket, hogy a KSH olyan nyilvános, a regionális üzemanyagárakat monitorozó rendszert alakít ki, amely rendszeresen bemutatja majd az árkülönbségeket, így referenciapontként fog szolgálni a megállapodás betartására.
A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára a módszertani különbségek miatt túlzónak tartja a 7-9 százalékos különbséget, a KSH monitorozó rendszere viszont segíthet a tisztánlátásban. Grád Ottó az InfoRádióban arról is beszélt, hogy a kiskereskedelemben részt vevő vállalatok mozgástere nagyon szűk.
„Maga a kiskereskedelmi árrés igen szűk, néhány forintos, tekintve azt, hogy az üzemanyagok értékesítését terhelő adók és a költségek is folyamatosan emelkednek. Nem szabad elfelejteni, január 1-jével bruttó 43 forinttal emelkedett mind a benzin, mind a gázolaj jövedéki adója, és az összes egyéb járulékos költség is magasabb szintre került, tehát egyre kevesebb a mozgástér ahhoz, hogy érdemben ebbe be lehessen avatkozni vagy módosítani lehessen” – vélekedett a főtitkár.
Grád Ottó elmondta azt is, hogy
az üzemanyag kiskereskedelmi árának nagyjából a fele valamilyen adó.