Nyitókép: Prykhodov/Getty Images

Booking.com: ki kell fizetnie a cégnek a 2,5 milliárd forintos magyar bírságot

Infostart
2023. szeptember 15. 12:03
A Gazdasági Versenyhivatal még 2020 áprilisában büntette meg a szállásfoglaló portál üzemeltetőjét, most döntött az ügyben a bíróság.

2020 áprilisában a Gazdaság Versenyhivatal 2,5 milliárd forintos bírságot szabott ki az online szállásfoglaló portál üzemeltetőjére, egyúttal eltiltotta a vállalatot az agresszív értékesítési módszereinek folytatásától. A hatóság akkori döntése szerint a Booking.com tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a fogyasztókkal szemben azzal, hogy többek között megtévesztően hirdette egyes szálláshelyeit ingyenes lemondási lehetőséggel, valamint agresszív, pszichés nyomással késztetett mihamarabbi foglalásra.

A Booking.com jogi úton támadta a versenyhivatali döntést, az Index értesülései szerint kedden a Fővárosi Törvényszék is tárgyalta az ügyet, de a bírság mértékének csökkentésére irányuló újabb kísérlet is sikertelen volt. A bíróság sajtóosztályának közlése szerint az ügyben „az eljáró tanácsnak abban a kérdésben kellett állást foglalnia, hogy az alperes a bírság összegét megfelelő mértékben állapította-e meg, azaz a jogszabályban foglalt valamennyi körülmény figyelembevétele mellett szabta-e ki a 2,5 milliárd forintos bírságösszeget. Az eljáró tanács ítéletében a keresetlevélben foglalt álláspontnak, érveknek nem adott helyt, így a felperesi keresetet elutasította. Az ítélet ellen nincs helye fellebbezésnek.”

Az ügy már megjárta a Kúriát is, amely hatályon kívül is helyezte a korábban hozott ítéletet, de az ügy érdemében az elsőfokú bíróság döntését hatályában fenntartotta és elvi jelleggel kimondta, hogy: „nem hirdethető a szállás ingyenes lemondással, ha annak »ára« a szállás árába beépítésre kerül, így az ingyenes lemondás lehetőségével foglalt szoba drágább, mintha azt ingyenes lemondás lehetősége nélkül foglalták volna".

A gyorsított ágazati eljárás jelenleg is tart a Booking.com háza táján tapasztalt újbóli visszaélések miatt, rajtaütésszerű helyszíni vizsgálat keretében jelentek meg a Booking.com budapesti irodájában a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálói. A versenyhivatal vizsgálata kiterjed annak értékelésére, hogy sérülhetett-e a piaci verseny – többek között – az egyik legnagyobb online szállásközvetítő platform, a holland Booking.com szerződési és szerződésteljesítési gyakorlata kapcsán, amelyről az utóbbi időben folyamatosan érkeztek a piaci jelzések a hatósághoz.