Nyitókép: MTI/Varga György

Új Duna-híd építésére lesz szükség

Infostart
2023. augusztus 11. 09:27
A tervek szerint a kijelölt Szolnok−Kecskemét−Székesfehérvár−Győr nyomvonalsávon kétvágányú, villamosított, 100-120 km/h sebességre alkalmas vasúti pálya épül majd, részben új nyomvonalon.

A V0 teherforgalmi vasútvonal előkészítési munkálatainak következő lépése a nyomvonalsávot érintő élővilág előzetes felmérése, a környezeti hatástanulmány készítése, valamint az új vasúti nyomvonal környezetvédelmi engedélyének megszerzése. Ezekre vonatkozóan indított új uniós közbeszerzési eljárást a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület – e szervezet koordinációjával készítik elő az Országos Vasúti Árufuvarozási Koncepciót, és annak alapján a V0 teherforgalmi vasútvonal fejlesztését, idézi a szervezet közleményét a magyarepitok.hu.

Mint írták, a V0 tervezett vasútvonal versenyképes vasúti teherszállítási kapcsolatot teremtene a túlzsúfolt budapesti és agglomerációs vasúthálózat elkerülésével, és meg fog felelni a TEN-T hálózatra előírt paramétereknek, ezáltal megvalósul az áruszállítás szempontjából is a teljes átjárhatóság. A jelenlegi 35 százalékos tranzitforgalom részaránya már a V0 I. ütemének megépülése után is várhatóan 52 százalékos részarányt tud elérni.

Még idén megkezdődhetnek a felmérések

A V0 megvalósításához szükséges előkészítési munkálatok folyamatban vannak. A vizsgálandó Szolnok−Kecskemét−Székesfehérvár−Győr nyomvonalsávra vonatkozó részletes elemzések jelenleg is zajlanak, a megvalósíthatósági tanulmány pedig hamarosan elkészül az Építési és Közlekedési Minisztérium felügyelete mellett – közölték. (A nyomvonal vizsgálatát a Főmterv Zrt. és a Trenecon Kft. végezte el.)

A beruházás kiemelten kezeli a lakott területek és természeti értékek védelmét. A HUNGRAIL a nyomvonalsáv részben Natura 2000 területet is érintő élővilágának felmérésére, környezeti hatástanulmány készítésére és a környezetvédelmi engedélyek megszerzésére új közbeszerzési eljárást indított. Az ajánlatok benyújtásának jelenlegi határideje 2023. augusztus 14.

Tervezetten kétvágányú, 22,5 tonna tengelyterhelésű, villamosított, legalább 740 méter hosszú tehervonatok akadálymentes közlekedését biztosító és 100-120 km/h sebességre alkalmas pálya épül majd, részben új nyomvonalon, részben meglévő vasútvonalakat használva.

Az összeköttetés létrehozásához a Dunán új vasúti híd építésére is szükség lesz.

A projekt összeköti a jelentős hazai és országhatáron túli ipari területeket és ezáltal bekapcsolja a nemzetközi kereskedelmi vérkeringésbe, ezzel növelve a tranzitforgalom növekedésén kívül a hazai termékek export piacokra való gazdaságos eljutását. Mindez hosszú távon hozzájárulhat ahhoz, hogy a vasúti áruszállítás az Európai Unió céljaival összhangban 2030-ig 50 százalékos növekedést érhessen el, 2050-ig pedig megduplázódjon – zárul a Hungrail közleménye.