A szakbizottság tagjainak többsége délelőtt leszavazta, hogy a javaslatot visszautalják az Európai Bizottságnak újbóli megfontolásra, amire az eljárási szabályok alapján most lehetőség lett volna.
"A csomag soha nem látott mértékben megosztotta a képviselőket és tagállamokat kelet-nyugat viszonylatban, ezért a visszautalás lett volna az egyetlen racionális döntés. Ám Kelet-Európa, és ezzel a józan ész újra alulmaradt ebben a hosszúra nyúló ellenségeskedéssel teli eljárásban" - írta Deli Andor fideszes képviselő.
"De nincs még minden elveszve. A harc a magyar fuvarozók érdekeiért még koránt sem ért véget"
- fogalmazott, kiemelve, hogy néhány héten belül megkezdődhetnek az intézményközi tárgyalások, és itt lehetőség nyílhat bizonyos kérdések újranyitására.
Az Európai Parlament áprilisban elfogadta tárgyalási mandátumát a mobilitási csomagról, megnyitva az utat az intézményközi egyeztetések előtt. A kelet- és közép-európai képviselők többsége nem támogatta az elfogadott szöveget, mivel sokak szerint ezen új előírások kedvezőtlen helyzetbe hoznák a régió vállalatait és fuvarozóit.
Az EU másik társjogalkotó szerve, a tagállamok kormányait tömörítő tanács tavaly decemberben hagyta jóvá tárgyalási mandátumát kilenc ország, köztük Magyarország ellenszavazata mellett.
A tervezet legfontosabb vitás pontja az, hogy a fuvarozói szektorra is vonatkozzanak-e a kiküldetésben lévő munkavállalókra érvényes előírások.
A kiküldetési irányelv ügyében szemben álló államok szociális dömpinggel, illetve protekcionizmussal vádolják egymást. A kiküldött munkavállalókra elvileg azonos szabályok vonatkoznának a munkabér és a munkafeltételek terén, mint a helyiekre, ami a bírálók szerint sok újonnan csatlakozó uniós országot hátrányosan érintene.