- Eldőlt, hol épül új autógyár Magyarországon – nem is akármilyen kocsik készülnek majd
- Nagyot fékez most az elektromosautó-ipar, mindenki megütheti magát
- Óriásit megy a Magyarországra kacsingató BYD - miben jobb már a Teslánál?
- Kínai nagykövet: stratégiai partnerség alakult ki Magyarország és Kína között
- Viszik az elektromos autókat, mintha ingyen adnák őket
Német lapértesülés szerint már eldőlt, hogy hozzánk jöhet a Build Your Dream, röviden BYD nevű kínai cégóriás autógyára: az erről szóló döntést már meghozták a cégen belül, és az elektromos autók gyártásának Szeged lehet a helyszíne. A projektért - mint írták - Franciaország, Lengyelország, Németország és Spanyolország is versenyben volt.
Hétfőn Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter először hűtötte a kedélyeket, amikor az atv.hu-nak azt mondta, hogy mindez csak híresztelés, olyannyira, hogy még csak kommentálni se tudja.
Ám azután Orbán Viktornak is nekiszegezték a kérdést hétfőn az Országgyűlés azonnali kérdések órájában. Tordai Bence (Párbeszéd) egyebek mellett arra várt választ a miniszterelnöktől, hogy a kínai BYD létesít majd autógyárat vagy akkumulátorgyárat azon Soroksár környezetében fekvő óriási, 580 hektárnyi területen, amelyet a kormány nemrég beruházási célterületté nyilvánított.
Orbán Viktor azzal kezdte válaszát, hogy a kormány üzleti ügyekkel nem foglalkozik, így azzal sem, ki, hol milyen beruházást valósít meg. Hozzátette: a magyar állam az említett területre semmilyen beruházást nem tervez. Ám
valóban van egy versenyfutás a kínai autógyár felépítéséért nyugat-európai országokkal. Decemberre dönt a beruházó erről,
tette hozzá. Arról azonban nincs tudomása, hogy a beruházás ezen a területen valósulna meg. (Korábban szó volt arról is, hogy Szeged lenne a nyertese.)
Mindezzel kapcsolatban a miniszterelnök elmondta: kormány a nagyberuházásokat a területfejlesztés logikája mentén kívánja elhelyezni az országban. Az elmúlt tizenhárom év fejlesztéseinek eredményeként Kelet-Magyarország hamarosan felzárkózik a nyugati országrészhez, a további beruházásokat ezért az ország déli részére irányítanák - hangsúlyozta.
A Reutersnek egyébként a BYD szintén nem erősítette meg, hogy döntöttek volna a gyár létesítéséről és hivatalos bejelentés a kínaiak szerint is csak az év végén várható.