Nyitókép: Unsplash.com

A friss adatok alapján valóban bajban lehet a Volkswagen

Infostart / InfoRádió - Domanits András
2024. október 30. 15:30
Romlanak a kínai eladások, nem fogynak a vállalatcsoport prémium és luxusautói, ami miatt egyre nagyobb a pénzügyi válság - ez akár gyárbezárásokhoz, elbocsátásokhoz, bércsökkentésekhez is vezethet a menedzsment szerint.

A Volkswagen cégcsoport 8,3 százaékkal kevesebb, 2,12 millió autót adott el, 192 ezer darabbal kevesebbet, mint egy évvel ezelőtt - írja a Portfolio, hozzátéve, hogy a kedvező termékmix-hatásnak és a pénzügyi szolgáltatások felfutásának köszönhetően viszont az árbevétel csak 0,5 százalékkal esett vissza, 78,5 milliárd euró volt a negyedévben.

Az igazán nagy dráma operatív eredmény szinttől lefelé látszik, a cégcsoport üzemi eredménye 42 százalékkal 2,86 milliárd euróra zuhant, az adózott eredmény pedig 64 százalékkal 1,58 milliárd euróra zsugorodott - írja a lap. Megjegyzik, az eredményt terhelte még 2,2 milliárd eurónyi extra tétel, például újrastrukturálási költségek, fix költségek, és új modellek bevezetésével kapcsolatos költségek.

Az üzemi marzs a tavalyi 6,3 után idén már csak 3,6 százalék volt, a nettó profit marzs pedig 5,5-ről 2 százalékra zuhant

- áll a cikkben. A vállalat eredményei minden tekintetben elmaradnak az elemzők által várttól, az árbevétel a várt 78,624 helyett 78,478 milliárd euró lett, az operatív eredmény 2,977 helyett 2,855 milliárd euró volt, az adózott eredmény pedig 44 százalékkal lett alacsonyabb, a várt 2,794 helyett 1,576 milliárd euró. Mindezt úgy, hogy a Volkswagen próbálta felkészíteni a piaci szereplőket, két figyelmeztetést is kiadott az elmúlt hónapokban.

2024 első 9 hónapjában 4,4 százalékkal 6,46 millió darabra csökkent az autóeladás, Észak-Amerikában 4, Dél-Amerikában 16 százalékos volt a növekedés, Európában viszont 1, Kínában pedig 12 százalékkal kevesebb autót adott el a konszern. Az árbevétel 0,9 százalékkal 237,3 milliárd euróra emelkedett, az operatív eredmény viszont 20,5 százalékkal 12,9 milliárd euróra esett, a profit pedig 30,7 százalékkal 8,9 milliárd euróra zuhant. A lap kiemeli emellett, hogy

a vállalatcsoport 9 havi nettó cash flow-ja 34 százalékkal zuhant.

"Kilenc havi eredményeink a kihívásokkal teli piaci környezetet tükrözik, és kiemelik a csoporton belül elindított teljesítményprogramok megvalósításának fontosságát" - mondta Arno Antlitz, a konszern pénzügyi igazgatója.

A Volkswagen márka az első kilenc hónapban mindössze két százalékos működési marzsot ért el, ez pedig a menedzsment szerint rávilágít a jelentős költségcsökkentés és hatékonyságnövelés sürgős szükségességére. Ezeken túl optimizmusra ad okot, hogy a harmadik negyedévben Nyugat-Európában az előző évhez képest jelentősen javult a rendelésállomány, működési szempontból erős év végére számít a cégvezetés.

Az idei év kapcsán a Volkswagen-csoport arra számít, hogy a tavalyi 9,24 millió után idén 9 millió autót ad el, az árbevétel pedig a tavalyi 322,3 után idén 320 milliárd euró körül lesz.

Vállalati eredmény tekintetében mintegy 18 milliárd euró az elvárás, ami 5,6 százalékos üzemi árbevétel-arányos megtérülésnek felel meg.

Mint írják, az elmúlt hetekben a Volkswagen menedzsmentje több alkalommal is jelezte, hogy a vállalatcsoport versenyképességének helyreállítása miatt erős lépésekre készül:

  • szó van három németországi és egy belga gyár eladásáról vagy bezárásáról,
  • több tízezer munkahely szűnhet meg,
  • a megmaradó dolgozóknak pedig jelentős bércsökkentéssel kell számolnia.

A bónuszok, juttatások, béremelések törlésével együtt is a megtakarítás összesen körülbelül évi 2 milliárd eurót tenne ki, ami a megcélzott 4 milliárdos megtakarítás fele. A konszern részvényárfolyama mindemellett 20,5 százalékot esett már idén.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
VW gyárbezárások és a kínai térhódítás - Krepsz Zoltán
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást