- Döbbenetes terv, korlátoznák a B kategóriás jogosítványokat
- Új uniós jogosítványszabályok: a szakértő nem érti
- Jogosítványőrület: újabb részletek derültek ki az uniós tervekből
- Súlyos véleményt mondtak a korlátozott jogosítványról
- Figyelmeztetés: súlyos nehézséget jelent az új jogosítványtípus megszerzése
Sikerült megakadályozni az Európai Parlament közlekedési és turizmus szakbizottságában (TRAN) azt az eredeti formájában teljesen megalapozatlan, egyenesen őrült javaslattervezetet, amely kétfelé osztotta volna a jelenlegi B kategóriás jogosítvány intézményét – írja közleményében Ujhelyi István. Az EP-képviselő azt is közölte, hogy a szerdai testületi szavazáson ez kikerült a végső kompromisszumos csomagból.
Mint emlékezetes, a javaslat kétfelé osztotta volna a jelenlegi B kategóriás jogosítvány intézményét a biztonság növelése érdekében. Az eredeti javaslat szerint a jövőben B és B+ típusú jogosítványok lettek volna, előbbivel csak 110 kilométeres óránkénti sebességgel lehetett volna közlekedni, ha 130 kilométerrel/órával akart volna bárki autózni, ahhoz már B+ kategória lett volna szükség. A teljeskörű vezetői jogosultsághoz két jogosítványra is szükség lett volna a jövőben; ez pedig logikusan kétszeres költséget jelentett volna.
"Tényszerű és fontos kiindulási pont, hogy az Európai Unióban csökkenteni kell a halálos kimenetelű közúti balesetek számát és növelni a közlekedésbiztonságot. Abban is egyetértek, hogy az egyre nagyobb számban az utakon lévő új típusú járművek kapcsán az általános képzést újra kell gondolni és a jelenkori helyzethez igazítani, hiszen az elektromos autók más technológiával működnek, nehezebbek, minimálisan, de másfajta vezetési reflexeket igényelnek és a töltési kérdéseket is külön tanítani szükséges. Tény, hogy a közúti balesetek harminc százaléka megelőzhető lenne, ha mindenki betartaná a sebességkorlátozásokat, de ehhez álláspontom szerint nem kétféle jogosítvány bevezetése kell, hanem a visszatartó eszközök hatékony érvényesítése" – írta Ujhelyi istván.