Kijev még nem kapott ígéretet a gépek szállítására, de Joe Biden amerikai elnök és magas rangú amerikai tisztviselők pénteken a világ hét legfejlettebb iparosodott országa, a G7-csoport vezetőinek elmondták, hogy Washington támogatja az ukrán pilóták F-16-osokon történő közös szövetséges kiképzési programjait.
A fejlett vadászgépek beszerzésének és használatának kérdése kényes kihívás a G7-ek számára, amelyek fokozatosan növelték Kijev támogatását a 15 hónapja tartó háborúban, de óvakodnak attól, hogy túlságosan provokálják Moszkvát.
Alekszandr Grusko orosz külügyminiszter-helyettes szombaton azt mondta, hogy a nyugati országok "kolosszális kockázatot" vállalnának, ha F-16-osokat szállítanának Ukrajnának - jelentette a TASZSZ orosz hírügynökség.
"A pilóták kiképzése egy hosszabb projekt" - mondta Scholz újságíróknak, mielőtt távozott volna a Hirosimában tartott csúcstalálkozó szombati programjáról.
"Az Egyesült Államok még nem döntötte el véglegesen, hogy mi lesz a program vége. A projektnek van egy üzenete Oroszország számára: Moszkva nem számíthat győzelemre, ha a hosszú háborúra rendezkedik be.
Rishi Sunak brit miniszterelnök azt mondta, hogy országa Hollandiával, Belgiummal és Dániával együtt fog dolgozni azon, hogy Ukrajna megkapja a szükséges eszközöket.
Az amerikai gyártmányú repülőgépek kiképzése Európában fog történni, és időbe telik - mondták amerikai tisztviselők, becslések szerint
legalább 18 hónapra van szükség a kiképzéshez és a szállításhoz.
Egy francia katonai tisztviselő, aki a G7-es találkozón tájékoztatta az újságírókat, óvatosan nyilatkozott a folyamatról, mondván, hogy Franciaország esetében az ajánlat a pilóták alapkiképzésére vonatkozik. A Kijevvel folytatott tárgyalások folyamatban vannak, és jelenleg egyetlen ukrán pilótát sem képeznek Franciaországban - tette hozzá a tisztviselő.
Franciaországnak nincsenek F-16-os repülőgépei, csak francia gyártmányú Rafale és a korábbi generációs Mirage 2000-es típusúak vannak.
A tisztviselő elmondta, hogy egy embernek a nulláról kezdődő kiképzése egy NATO-gyártmányú harci gép üzemeltetésére akár négy évig is eltarthat, míg egy tapasztalt, ukrán repülőgépekhez szokott pilótának négy-kilenc hónapra lenne szüksége.
"Ukrajna számára nem ez a közvetlen prioritás. Egy ellentámadási szakaszban vagyunk, és ez a képzés nem a következő hetekben lesz kész, hanem hosszú távon" - hangsúlyozta a tisztviselő.
Szerinte az F-16-osokról szóló hírek a címlapokra kerültek, ahogyan korábban a német gyártmányú Leopard harckocsik ügye is, miközben hangsúlyozták, hogy a jelenleg csak pilóták kiképzéséről van szó. "Ez egy kezdeményezés, ami a pilóták kiképzésére szól anélkül, hogy repülőgépet tennénk mögé" - fejtette ki a nyilatkozó a Reuters brit hírügynökség tudósítása szerint.