A Portfolio egy ukrán ágazati hírlevél alapján azt írja: a júniusi 465 ezerről mindössze 430 ezer tonnára, azaz 8 százalékkal mérséklődött a szállítás. Ez így is a harmadik legmagasabb havi volumen volt az idén, ami azt jelenti, hogy nem volt valós üzemanyag ellátási veszély.
A Portfolio azt írja: a május-júniusi magyarországi és szlovákiai finomítói karbantartások és leállások miatt ezekben a hónapokban kevesebb volt a két ország orosz nyersolajimportja Ukrajnán át, Csehországnak pedig nem is volt júniusban importja. Így a visszafogott júniusi 540 ezer tonnás ukrajnai olajtranzithoz képest megduplázódott júliusban a szállítás 1,09 millió tonnára.
Ezen belül a szlovák import 60 ezer tonnáról 340 ezer tonnára, a cseh nulláról 320 ezer tonnára ugrott, a magyar 465 ezerről 430 ezerre csökkent.
A lap szerint így igaz volt az az értesülés is, hogy csak a megnövelt júliusi megrendelésekhez képest volt valamennyi olajszállítási elmaradás Szlovákia és Magyarország felé, és az is csak amiatt, mert a Lukoil tulajdonában álló olaj átszállítását blokkolták az ukránok.
A Lukoil - és bármilyen más orosz szállító - elleni szankciókat most úgy próbálja kivédeni a Mol, hogy már az orosz-ukrán határon átvenné az olajat. Erről Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter beszélt a csütörtöki kormányinfón. Szavai szerint ezzel a megoldással drágább és kockázatosabb, de hosszú távon biztosított lehet a kőolajszállítás. Hozzátette: ez nagyjából hordónként másfél dollárral növeli a költségeket. Hangsúlyozta: az a cél, hogy az üzemanyagárak emiatt ne emelkedjenek.
- Európai Bizottság: Ukrajna nem veszélyezteti Magyarország és Szlovákia energiabiztonságát
- Gulyás Gergely: ha az EU nem enged, akkor Brüsszelbe fogjuk szállítani a migránsokat a határról
- Pletser Tamás: az év végére 550 forint lehet az üzemanyag ára, de ez nem örvendetes hír
- Szlovák gázszállító: az Ukrajnán át érkező gáz alternatívái fájó drágulással járna
- Hernádi Zsolt: amíg mi nem szólalunk meg, addig nem kell aggódni