Alaposan felforgathatja a helyi munkaerőpiacot a BYD gyár megjelenése Szeged térségében - írja a Világgazdaság. A kínai vállalat a vármegyeszékhelyen építi fel első üzemét Európában, ráadásul nem csak összeszerelés, hanem gyártás is fog zajlani. Van azonban egy kis bökkenő: az üzemhez több ezer dolgozóra lesz szükség, amit a régióban nem fognak megtalálni.
A KSH legfrissebb adatai szerint ugyanis Csongrád-Csanád vármegyében mindössze 2,1 százalékos volt a munkanélküliségi ráta 2023 harmadik negyedévében, ami nem csupán az egyik legjobb eredmény Magyarországon, hanem gyakorlatilag teljes foglalkoztatottságnak számít.
Vagyis innen szinte lehetetlen lesz munkaerőt bevonni a gyár működésébe
- írja a lap.
A megoldást a szomszédos Bács-Kiskun és Békés vármegyék jelenthetik, utóbbi ugyanis Szabolcs-Szatmár-Bereggel együtt a legrosszabb foglalkoztatottsági rátával rendelkezik, a munkanélküliek aránya 9,1 százalék. De, mint írják, szóba jöhet még Szerbia északi, magyarok lakta része is, ha nem akarnak tömegesen vendégmunkádokat behozniuk.
A gazdasági lap szerint még az is jobban megérné a kínaiaknak, ha több száz vagy ezer embert buszoztatnának 70-80 kilométeres távolságból, mintha a világ másik végéről hoznának munkaerőt. A lakhatással, ellátással, egyéb költségekkel egy vendégmunkás 30 százalékkal is többe kerülhet, mint egy magyar.