Nyitókép: MTI/EPA/ANSA/Andrea Merola

Itt a vége: jön a drágulás az óceánjárós üdüléseknél

Infostart
2023. augusztus 4. 16:58
A luxus-óceánjárók népszerűsége az elmúlt évek során megugrott, a hajókat üzemeltető cégek szerint azonban az árazásuk nem követi a költségek emelkedését.

Az óceánjáró hajókon eltöltött vakációk népszerűsége jócskán megugrott az elmúlt évek során, ebben pedig nem kis szerepe volt annak, hogy az üzemeltető vállalatok a pandémiás időszakot követően az áraik csökkentésére kényszerültek, hogy a nehéz gazdasági helyzet és a Covid-protokollok árnyékában is folytatni tudják működésüket - írja a Világgazdaság a Reuters cikke alapján.

A nyomott árú luxushajózás korszaka azonban rövidesen a végéhez érhet: a legnagyobb óceánjárókat üzemeltető vállalatok, mint a Royal Caribbean Cruises és a Carnival Corp., jelezték, hamarosan emelnek majd áraikon, mivel a forgalmuk lassan utoléri a pandémiás korszakot megelőző években tapasztaltat.

Az óceánjárós nyaralások a Covid kitörése előtt 15-20 százalékkal voltak olcsóbbak a szárazföldi vakációknál, ez a rés azonban azóta egy 50 százalékos szakadékká tágult – fejtette ki Patrick Scholes turisztikai elemző a Reutersnek.

Keményen dolgozunk, hogy megszüntessük a két méltán népszerű üdülési forma árszabásai közt fennálló, indokolatlanul nagy hézagot

– mondta az áremelés szükségességéről Josh Weinstein, a Carnival Corp. vezérigazgatója.

Bob Levinstein, az óceánjárók árait összehasonlító Cruise Compete adatszolgáltató vezetője kiemelte: az iparágban megjelent a korábban szinte egyáltalán nem jellemző spórolás is, mivel folyamatosan növekednek mind a munkaerőköltségek, mind a marketingdíjak, de még a kikötők szolgáltatási díjai is felfutóban vannak, amit a jelenlegi nyomott jegyárakból nagyon nehezen tudnak csak kigazdálkodni a vállalatok.

A szakértő kiemelte: egyre több helyen figyelhető meg a szektorban, hogy olyan, korábban ingyenes szolgáltatásokért, mint a szobaszerviz, extra költségeket számítanak fel az üzemeltetők. Ennek nyomán a fedélzeten való költekezés mértéke rekordmagasságokba szökött: a második negyedév során

  • a Norwegian Cruise Lines esetében 49,9 százalékkal,
  • a Royal Caribbeannél 36,8 százalékkal,
  • a Carnival esetében 17,2 százalékkal haladta meg a fedélzeti bevétel a 2019-es év azonos időszakában mért forgalmat.

A lap által idézett elemzők szerint egyébként az amerikai családok számára etalonként elismert, Disney World-beli családi utazással összevetve igazán látványos az óceánjárók nyomott árazása. Míg egy 7 éjszakás all-inclusive hajóút nagyjából 4 ezer dollárjába kerül egy négyfős családnak, addig a Disney World-túra 5800 dollár környékén áll csak meg.