A Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke elmondta: ez az év nagyon jól indult, az első hat hónap adatai majdnem megközelítették a 2019-es, rekordnak számító szintet. Amikor azonban jöttek a rossz hírek az energiaár-emelésekről, a rezsinövekedésekről, akkor az emberek érezhetően behúzták a féket és júliustól elkezdtek spórolni - folytatta Kovács László.
Még nem látni a szakember szerint, hány vendéglátós lesz kénytelen bezárni a forgalom csökkenése és a megemelkedett költségek miatt. Vélhetően több üzlet kényszerül bezárni majd azért, nem mindenki tudja áthárítani a megemelkedett rezsiköltségeit a vendégeire. Egy belvárosi bérleményben működő vendéglátós például nem is tudna napelemet felszereltetni vagy más gazdaságosabb energiára átállni.
A csökkenő kereslethez kevesebb szolgáltató is elég, így még biztosan jó néhány üzlet lesz kénytelen bezárni, akár már ősszel, mert a megcsappant költési szándék azonnal érezteti a hatását.
Kovács László elmondta, hogy a hazai vendéglátás már két éve válságban van. Bár nagyon sokan várták, hogy javuljon a helyzet, csak még rosszabb lett. Abban reménykedtek, hogy ha vége lesz a pandémiának, akkor az emberek újból költekezni kezdenek és megint fellendül a vendéglátás. Ez tavasszal kezdett is valóra válni, és még a háború hatása sem érvényesült azonnal. Igaz, a főleg külföldieknek árusított Budapest Kártya eladásaiban már februártól lehetett érezni bizonyos visszaesést, a magyar vendégek azonban egészen júliusig kitartottak, és csak azután kezdtek ők is elmaradozni a vendéglátóhelyekről.
Az ipartestületi elnök további súlyos problémaként említette a szakképzett munkaerő hiányát. Kovács László elmondta, hogy a pandémia után sokkal kisebb létszámú jól képzett munkaerő maradt a vendéglátásban, mint amennyire igény lenne. Ez pedig azzal jár, hogy csökken a kiszolgálás színvonala. Márpedig - mondta Kovács László -
ahol nem jó a színvonal, oda nem fog visszatérni a vendég.
Mindazonáltal a szakember bízik abban, hogy a vendéglátók szolgáltatásaira továbbra is szükség van. "Egy azonban biztos: csak és kizárólag minőségi szolgáltatással lehet talpon maradni" - hangsúlyozta.